La flota de trens del Metro de Barcelona s’ampliarà amb 39 nous combois, 22 dels quals estaran destinats al reforç del tronc central de l’L9/L10, i 17 per millorar la freqüència en les altres línies, segons que ha anunciat aquest vespre el president de la Generalitat, Salvador Illa, en l’acte institucional de celebració del centenari del Metro de Barcelona. Es preveu que aquest important paquet de nous trens, que suposarà una inversió de 331 milions d’euros, comporti que els primers combois es puguin incorporar a la xarxa de Metro l’any 2029, quan, si més no, ja haurien d’haver entrat en servei almenys quatre noves estacions del tronc central de l’L9/L10.

La inversió suposarà la compra per part de les administracions consorciades a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), és a dir, la Generalitat de Catalunya amb un 51%, l’Ajuntament de Barcelona amb un 25% i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24%, i la previsió és que TMB iniciï el procés de licitació de la compra aquest mes de juliol i que l’adjudicació sigui durant la primavera del 2026. L’objectiu d’aquesta compra és la de poder incrementar el nombre de combois per línia, de manera que es podrà millorar la freqüència de pas, especialment en hora punta, així com dotar de més combois les línies L9 i L10 amb la perspectiva de l’obertura integral del tronc central, encara sense data definitiva.

Freqüències per sota dels 3 minuts a les línies amb més passatge

Els 17 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera:  6 seran per l’L1, 3 per l’L2, 4 per l’L3 i 4 per l’L4. A la línia 3, 4 trens dels que estan circulant actualment es passaran a l’L5. El pla de millores de freqüències amb aquesta compra suposarà que a l’L1 i l’L5 -que són les que porten més passatge- es passi dels 3 minuts (3:05) actuals a hora punta a L1 a 2:38 quan estiguin tots els trens. En el cas de l’L5 aquesta reducció seria dels 2:29 actuals als 2:15. També l’L2 que actualment té una freqüència de 3:15 -sempre en hora punta- baixarà dels 3 minuts el 2029, amb 2:50. Finalment, l’L3 i l’L4 baixaran el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26. 

La capacitat de passatge també creixerà amb aquests nous trens, cosa que permet l’absorció de l’augment de la demanda que es preveu i generant un major confort, ja que el passatge tindrà més trens en els quals repartir-se. Un cop arribin els nous combois, l’L5 passarà a ser la línia amb més trens amb 45, després hi ha l’L1 que en tindrà 44, mentre que l’L3 comptarà amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25. Cal recordar que les línies amb major densitat de passatge són l'L1 i l'L5, que juntes sumen més del 50% dels viatges. De fet, l'augment del passatge dels darrers anys han fet que aquesta compra de trens sigui ja totalment necessària. L'any 2024 es va registrar un increment de validacions del 6,5% respecte al 2023 i de prop del 14% respecte de l'any 2019. I aquest any ja s'està registrant un creixement del 2% respecte a l'any anterior, arribant pràcticament cada dia laborable als 1,6 milions de validacions. Durant aquests anys s’han incorporat només 10 trens a les línies convencionals per increment de flota. La resta de combois han estat per substituir altres unitats. 

Compra de 22 trens per donar servei al tram central de l’L9

Pel que fa als altres 22, estan pensats per poder donar servei al tram central de la línia 9. De fet, les noves unitats es destinaran a la línia 2 i 22 dels trens actuals de la línia 2 passaran a l’L9 perquè són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques. La licitació contempla que els nous trens siguin més accessibles, implementant els estàndards més avançats, però també més sostenibles amb una millora del consum energètic, ja que seran trens més lleugers i eco-dissenyats (comptant amb materials reciclables). A banda, es requereix la incorporació del manteniment basat en condició (CBM) que permetrà reduir els costos de manteniment. Els nous trens també hauran de complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat així com incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!