L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ha interposat un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra el Pla especial d’usos d’activitats vinculades al repartiment a domicili de l’Ajuntament de Barcelona, que prohibeix els coneguts com a supermercats fantasma i envia les cuines industrials, o també anomenades 'dark kitchen' als polígons de la Zona Franca. L'ACCO a través d'un comunicat ha afirmat que malgrat que "és legítim i raonable" intentar minimitzar les molèsties d’aquest tipus d’establiments per als veïns, el pla del consistori “va més enllà del que seria necessari i proporcionat, restringeix la competència i vulnera els principis de bona regulació i la Directiva de Serveis”.

Un pla "especialment restrictiu"

Competència ha denunciat que la mesura "no s’ha justificat degudament" perquè l'Ajuntament de Barcelona "no ha analitzat ni l’impacte en la competència i el mercat, ni la necessitat, ni la proporcionalitat ni la sostenibilitat econòmica de la norma". Així doncs, segons l'ACCO el pla és "especialment restrictiu" amb els supermercats fantasma des d’on s’envien comandes de compres online, ja que segons les dades del mateix consistori, aquests establiments “causen menys pertorbacions a la via pública que, per exemple, els locals de restauració amb una forta activitat de repartiment a domicili”. És per aquesta raó que Competència considera “desproporcionada i discriminatòria” la seva prohibició. 

En paral·lel, l'ACCO considera que permetre que les cuines industrials o ‘dark kitchens’ només es puguin instal·lar als polígons industrials de la Zona Franca “independentment de la seva dimensió” és un “clar desavantatge competitiu” per aquests negocis. "En el mercat a domicili, els temps d’entrega són clau i la Zona Franca es troba molt allunyada de la ciutat. L’Ajuntament ha obviat alternatives menys restrictives, com seria permetre aquestes cuines també a altres zones industrials de la ciutat", afirma. A banda, es queixa que el consistori no ha tingut en compte “l’impacte ambiental i de congestió del trànsit derivat dels desplaçaments més llargs que hauran de fer aquests negocis per repartir a domicili”.