El primer tinent d’alcaldia i cap de llista pel PSC a les eleccions municipals de maig del 2023, Jaume Collboni, ha invocat el pare de l’Eixample, Ildefons Cerdà, a l’hora de defensar el que ja es pot considerar una de les seves primeres promeses electorals, recuperar 30 nous interiors d'illa de l'Eixample fins a l’any 2030 per guanyar 63.000 metres quadrats de verd a Barcelona “sense haver de tallar carrers”, un pla que es constituiria en una alternativa al pla de Superilles de l’Eixample que preveu convertir un de cada tres carrers de la trama Cerdà en Eixos Verds també amb el mateix horitzó de final de dècada.

De fet, no és el primer cop que Collboni refreda el Model Superilla i aquest dimecres, durant un esmorzar del Nueva Economía Fórum que s'ha celebrat a l'Hotel Palace de Barcelona, ha insistit que recuperar els interiors d’illa -des del 1987 se n’han recuperat 46 i n’hi ha algun més en projecte- manté la "coherència" amb el model impulsat per Ildefons Cerdà, a més de subratllar que no és possible "una pacificació sistematitzada a tot l'Eixample". En aquesta línia ha remarcat que les grans transformacions s'han de fer "pas a pas" i ha valorat que ha arribat l'hora de "parar i pair", una manera d’anunciar que, si el PSC aconsegueix l’alcaldia en les eleccions de maig, les coses es faran d’una altra manera.

Encara sobre la qüestió dels interiors d’illa a l’Eixample, Collboni ha recordat que durant etapes anteriors de governs socialistes a la capital catalana ja se’n van recuperar 42 i ha insistit en què a banda de pensar en el medi ambient i la salut dels ciutadans també s’han de contemplar altres aspectes. Per això ha recordat que l’Eixample segueix sent el “gran pulmó econòmic” de Barcelona i ha dit que “qualsevol decisió que es prengui des del punt de vista de la mobilitat haurà de tenir en compte l’impacte econòmic també”. Cal recordar, en aquest sentit, que segons el RACC, entre el 70 i el 80 per cent de cotxes que travessen l’Eixample diàriament provenen de fora de Barcelona.

Tres exalcaldes presents

A l’esmorzar hi han assistit tres exalcaldes de Barcelona, els socialistes Narcís Serra i Joan Clos i el convergent Xavier Trias, que encara no ha fet resolt la incògnita de si es presentarà com a candidat de Junts per Catalunya a les eleccions municipals de maig del 2023, però que, en tot cas, ha fet acte de presència en un esmorzar amb un fort component d’acte preelectoral per part de Collboni. També hi han assistit la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín i el president de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Antonio Balmón, a més del president José Montilla, tots tres socialistes.

En aquest context, Collboni ha insistit en algunes divergències ja conegudes amb Ada Colau, com ara l’ampliació de l’aeroport del Prat i ha assegurat que aquest és un “tema clau” no tant pel que fa a la infraestructura en sí com sí pel model de ciutat i de país que es vol defensar. “Hem de pensar quines infraestructures necessitem i el que sí que sé, és que vull que la ciutat tingui la màxima connexió intercontinental i transcontinental possible", ha manifestat, alhora que ha preguntat als contraris a l’ampliació "quines són les conseqüències pel model de prosperitat del país i la ciutat i quina és l’alternativa”.

Amb tot, ha volgut suavitzar la imatge de discrepància al govern municipal tot aprofitant per llançar una crítica al Govern: "Som un govern de coalició, no de col·lisió com ha passat a l'altre cantó de la plaça Sant Jaume", ha afirmat, per afegir que més enllà de les diferències, comparteix amb Colau la idea que Barcelona i les polítiques pensades en els barcelonins han de ser la prioritat. En tot cas, l’alcaldable socialista ha volgut destacar la “capacitat àmplia de pactes” del PSC, la qual cosa implicaria no rebutjar un acord d’estabilitat amb Junts per Catalunya en el proper mandat.

Dures crítiques a Elena

Així mateix, Collboni no ha callat que un dels problemes de Barcelona és el de la inseguretat, però en aquest sentit ha defensat que gràcies al PSC s’han incorporat un miler de nous agents de la Guàrdia Urbana i que quan les qüestions de seguretat depenen de l’executiu barceloní el resultat és positiu, però quan depenen de la Generalitat no passa el mateix. "L'actuació d'Interior ha estat d'una alta incompetència", ha criticat Collboni que ha dit que està “molt insatisfet” amb aquest departament i que per això el conseller Joan Ignasi Elena "mereixia la reprovació". També ha lamentat la “mala gestió dels recursos humans” que s’ha fet des d'Interior.  

Crida a pactar pressupostos

Així mateix, Collboni ha fet una crida als grups municipals d’ERC i Junts a pactar els pressupostos del 2023, que es portaran a aprovació al ple municipal de desembre, per no haver de “guardar al calaix” 400 milions d’euros. "Demano solemnement als partits de l'oposició que pactem un pressupost per a Barcelona i no perdem l'oportunitat de tenir 400 milions d'euros extres per ajudar la gent a superar la crisi econòmica actual", ha exposat davant la presència de regidors d’aquests partits, a qui ha demanat que no utilitzin l'excusa d'estar davant un any electoral per no pactar: "La gent no ho entendria", ha postil·lat.