L’Ajuntament de Barcelona sovint es refereix als problemes que detecten els ciutadans com a “percepcions”, però el fet és que aquestes 'percepcions' queden tabulades als mateixos estudis que fa el consistori. El nou lliurament de l’enquesta de Serveis Municipals, presentada aquest divendres després de la celebració del ple municipal, constata precisament que hi ha una gran preocupació entre la ciutadania pel que fa al que repetidament són els temes que omplen titularsla inseguretat i la neteja, dues problemàtiques que no només es consoliden com el primer i el segon problemes generals de la ciutat, sinó que a més es desboquen.

 

Sense anar més lluny, la seguretat no només és el primer problema detectat pels ciutadans, repetint la ‘percepció’ de l’anterior enquesta de Serveis Municipals, donada a conèixer l’octubre del 2021, sinó que, a més, es dispara. Si l’any passat la inseguretat era el primer problema per un 14,5 cent dels barcelonins, enguany s’apropa perillosament a 1 de cada 5 ciutadans, concretament, el 19,1 per cent. Tres quartes parts del mateix passa amb la neteja, que gairebé dobla en percentatge i aconsegueix el dubtós honor de pujar del quart lloc al segon, passant d’un 6,9 per cent a un 12,4 per cent, i fent baixar posicions als que ara són tercer i quart problemes, l’accés a l’habitatge (6,7%) i la contaminació i el medi ambient (5,8%). 

Amb tot, en la presentació dels resultats, el tinent d’alcaldia i regidor de Presidència, Pressupostos i Pla de Barris, Jordi Martí Grau, ha volgut treure ferro a la qüestió apuntant que tot i que al govern municipal li “preocupen” les dades, aquestes no s’han de separar del seu “context” i per això ha recordat que en aquest estudi, “el ciutadà contesta un sol problema en una pregunta oberta” i que en tot cas, hi ha paral·lelismes amb “situacions similars”. Per tot plegat, Martí Grau ha expressat que el govern municipal té una “satisfacció moderada”, tot indicant que tots els serveis municipals a excepció de l’aparcament aproven en la valoració ciutadana, “inclosa la inseguretat i la neteja”.

Ara bé, digui el que digui el govern municipal, el cert és que aquests dos problemes també apareixen dalt de tot en un altre rànquing de la mateixa enquesta, tot i que canviant posicions: el de la principal demanda que fan els ciutadans a l’Ajuntament. En primer lloc, amb un 11,5, ‘millorar la neteja’, i en segona posició, amb un 10,6, ‘millorar la seguretat’. En la seva defensa, Martí Grau ha volgut incidir en que un 75% dels enquestats “aprova la gestió municipal” i assenyalar que pel que fa a les preocupacions personals dels barcelonins els primers llocs són per als problemes econòmics (13,8%) i l’atur i les condicions de treball (11,7%), mentre que la inseguretat és el tercer (8,8%) i la neteja, el sisè (4,0%).