Aquest dimarts, 16 d'agost, comencen les obres de la Superilla de l'Eixample, després d'unes setmanes de treballs preparatius que no han tingut afectacions sobre el trànsit en les que s'han recol·locat les places per a persones amb mobilitat reduïda, s'han incorporat noves zones de càrrega i descàrrega i s'han ressituat les places d'estacionament de motos i bicicletes. Ara, però, aquesta situació canviarà i els cotxes hauran de modificar el seu trajecte.  Així, quan comencin les obres, els vehicles podran circular per les vies afectades però només per un carril.

El transport públic no patirà cap afectació 

La nova configuració general de la mobilitat en aquests àmbits implicarà que els vehicles no podran fer dos trams seguits pels nous eixos verds i hauran de girar a cada illa. És a dir, l'accés a un eix verd des d'un carrer transversal implicarà la sortida pel següent carrer transversal. En relació amb les futures places, aquestes ja no es podran creuar com fins ara, sinó que els vehicles es veuran obligats a girar. En cada carrer es treballarà per meitats, de manera que no s'ocuparà simultàniament als costats de mar i de muntanya sinó que només en quedarà ocupada una. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment, i no hi haurà cap afectació al transport públic. Per tot plegat, l'Ajuntament ha demanat en els últims dies que les persones que hagin de conduir per aquesta zona durant les properes setmanes, planifiquin el trajecte amb més temps fins que no es familiaritzin amb els nous itineraris i girs que hauran de fer per passar per la zona afectada. 

Als carrers del Consell de Cent i de Girona es retirarà el carril bici per tal d'avançar en el model de mobilitat final dels dos eixos, on serà possible el pas de bicicletes però respectant la prioritat dels vianants i el sentit del carrer. Tot i que les bicicletes podran seguir anant pel tram central de tots dos carrers, els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via pel cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris pel cas de Girona. Així, aquestes obres permetran implantar quatre eixos verds als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i amb la mateixa actuació es guanyaran quatre noves places als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. La mobilitat ja quedarà configurada com es preveu en la transformació definitiva.

Denúncies contra la Superilla de l'Eixample 

 La proposta de la Superilla de l'Eixample, que l'alcaldessa Colau ha reivindicat reiteradament, no ha agradat ni molt menys a tothom: fins i tot l'han portat davant la justícia. En l'últim cas, un jutge va desestimar aplicar mesures cautelars contra les obres per paralitzar-les, tal com demanava la Cambra de la Propietat Urbana, ja que l'actuació municipal "persegueix una finalitat pública, la millora urbanística de la zona i, per tant, en aquest cas preval l'interès públic", segons descrivia en l'interlocutòria.  En el recurs presentat per la Cambra, se sostenia que el consistori estaria cometent diverses irregularitats urbanístiques amb la projecció de les superilles, però el jutge ha fet constar en el seu escrit que "no s'ha pogut acreditar" cap d'aquestes presumptes infraccions.

També l'exarquitecte en cap de Barcelona Vicente Guallart s’ha mostrat crític amb el projecte estrella de la política urbanística de Colau. “Barcelona necessita un gran pla, no petits projectes com les superilles”, va mencionar el prestigiós arquitecte, que creu que la capital catalana necessita un nou pla urbanístic; una remodelació de la ciutat que passi per definir grans projectes amb grans pressupostos. Tot això per adaptar Barcelona als nous reptes econòmics i socials que plantegen les crisis relacionades amb aspectes com el clima.