"Mama, quanta estona falta?", pregunta un nen a l'estació de Sants a Barcelona. La clàssica pregunta que fan els infants quan creuen que fa massa temps que esperen, en aquest cas, està justificada. Són poc més de les nou del vespre, i centenars de passatgers s'aglomeren a l'estació a l'espera que es reprengui la circulació de l'alta velocitat entre Barcelona i Madrid, que porta aturada des de dos quarts de quatre de la tarda a causa de l'avaria a una catenària de Guadalajara. La megafonia informa de la incidència, i indica als passatgers que, "per a més informació" contactin amb les operadores corresponents. I això intenten els afectats, que formen cues interminables davant els diferents taulells, i truquen insistentment per telèfon a les operadores dels seus trens, que inclouen Renfe, Iryo i Ouigo. 

Els passatgers denuncien la manca d'informació de Renfe

La pantalla que informa de les sortides recull trens previstos des de les 17 h i fins a les 21 h, tots ells acompanyats de la paraula "demorat" com a única estimació de pròxima sortida. Mariano, un jove de Toledo que es troba a prop de l'entrada al control de seguretat, és un dels que espera que es reprengui la circulació. Després de més tres hores esperant, ja s'ho pren amb filosofia, i fa bromes amb els amics que l'acompanyen. Tanmateix, tots denuncien que l'hora de sortida s'ha endarrerit múltiples vegades, i que no saben fins quan hauran d'esperar. "Renfe no ens ha informat de res", lamenten en declaracions a ElNacional.cat

L'Ainoa fa menys estona que ha arribat a Sants, perquè el seu tren era el de les 21 hores, però en el seu cas, li ha arribat un correu informant que "s'ha suprimit", sense donar més detalls. Renfe ha garantit que tots els passatgers afectats podran canviar el bitllet o demanar el retorn de l'import sense cap cost addicional, i així, l'Ainoa s'ha posat a fer cua juntament amb desenes de persones més per poder gestionar amb el servei d'atenció de Renfe una solució. Amb tot, es mostra resignada i admet que si aquesta nit no aconsegueix sortir, tornarà a casa i viatjarà demà.

La jove que fa la cua al davant de l'Ainoa es gira en sentir que el tren de les 21 h s'ha cancel·lat. S'anomema Maria i és madrilenya, i ha de tornar a casa després d'un viatge de feina a Barcelona. Es queixa que ella no ha rebut cap correu de Renfe informant de la suspensió, i lamenta que per molt que truqui l'operadora, ningú no respon. A més, no té l'opció de tornar a casa i no veu possible passar una nit més en un hotel. "Els allotjaments per la zona estan caríssims", afirma. 

Es reprèn la circulació, però molts trens queden suprimits

Cap a un quart de deu, la megafonia informa que "de forma imminent" sortirà un AVE per la via 6. Es tracta dels trens que estaven pendents de partir des de les cinc o sis de la tarda, i aparentment, els passatgers passen el control de seguretat per encaminar-se, finalment, cap al comboi. Els rumors a l'estació asseguren que continuaran sortint trens al llarg de la matinada, però els ànims comencen a baixar quan, a la pantalla, molts dels trens "demorats", passen a ser "suprimits". Poc després, un treballador de Renfe informa a través d'un megàfon que "els trens de les 7, les 8, les 9, i les 9:25, queden suspesos". Tenint en compte la quantitat de persones que omplen l'estació, aquest missatge amb megàfon tan sols el sent un grup reduït de persones. A dos quarts de deu, Adif informa a través de les xarxes socials que la incidència a Guadalajara s'ha solucionat, però a l'estació de Sants, la megafonia segueix informant de l'avaria.