Un de cada quatre usuaris de patinet elèctric a Barcelona se salta semàfors o no respecta els passos de vianants. Aquesta és la principal conclusió del Cinquè Baròmetre de la mobilitat en VMP a Barcelona i els seus accessos, presentat aquest dimecres pel Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) que suposa una radiografia de la situació de la mobilitat pel que fa als Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), principalment patinets elèctrics. L’estudi, basat en 800 enquestes, 600 dins la ciutat i 200 als accessos i 4.300 observacions, reflecteix altres dades com que el 91% dels conductors porta casc, però un 40% circula per la vorera o en direcció contrària i la majoria no respecta les limitacions de velocitat quan aquestes són de 10 km/h.
Així mateix, un 22% dels enquestats reconeix haver estat sancionat i una quarta part de les multes estan vinculades amb excessos de velocitat. Per altra banda, el 90% ha admès que desconeix que a partir del 2026 serà obligatori disposar d'assegurança. En la presentació de l’estudi, el president del RACC, Josep Mateu, ha apuntat que els desplaçaments amb patinet elèctric representen un 0,8% del total que es registren a la ciutat de Barcelona i que l'ús d’aquest mitjà de transport a la capital catalana “s’ha estancat” en el darrer any. Cal tenir en compte que l’ús dels VMP va tenir un gran increment arran de la pandèmia de la covid.
Amb tot, Mateu ha assegurat que la xifra de persones que usen VMP per accedir a la localitat des d’altres poblacions adjacents s’ha mantingut a l’alça. A més, ha explicat que el perfil majoritari d’aquests viatgers, un 71%, correspon a persones joves, d’entre 26 i 35 anys, que es mouen en patinet perquè consideren que és una opció més ràpida i que dintre la ciutat el fan servir per desplaçaments vinculats amb l’oci o per fer encàrrecs (53%). Per contra, els que l’utilitzen en els accessos han afirmat que es mouen amb VMP per anar a treballar (52%).
Segons recull l’ANC, el president del RACC ha assenyalat que en el 90% dels casos són persones que venen del transport públic: “Això és important perquè si vinguessin de la moto o el cotxe tindrien un coneixement de la normativa de circulació, però no en tenen”, ha indicat. També ha subratllat que només el 20% dels preguntats considera que veuria amb bons ulls que els patinets poguessin tornar a pujar al transport públic. Així mateix, l'informe ha revelat que el 43% dels usuaris fa més de dos anys que condueixen el seu patinet i el 70% dels enquestats tenen carnet de conduir. D'aquests, el 50% tenen vehicle propi.
Una de les dades més rellevants del baròmetre és que un de cada quatre usuaris, el 26%, ha admès saltar-se els semàfors. Aquesta xifra suposa un increment del 2% respecte a l’any passat. A més, un altre 26% ha dit que no respecta els passos de vianants i un 40% ha reconegut que sol circular per la vorera o contra direcció. Per altra banda, els enquestats han apuntat que no respecten les limitacions de velocitat quan aquestes són de 10 km/h. Cristian Bardají, director de l'Àrea de Mobilitat del RACC, ha explicat que el límit de 10 km/h és “difícil de complir per una persona que va amb patinet o bicicleta perquè només posar-se en marxa ja se supera”. Per això, ha considerat que el que s’ha de fer en aquestes àrees és dir-los que han de baixar del vehicle o, directament fer-los anar per un altre lloc.
El 91% ja fa servir casc
L’informe també ha apuntat que el 91% dels conductors de VMP fan servir casc. De fet, des que el mes de febrer passat va entrar en vigor la nova ordenança de circulació de l’Ajuntament de Barcelona, que estableix aquest requisit, l’ús d’aquest element s’ha disparat. L’any 2024 només el feien servir el 40% dels conductors. D’altra banda, Bardají ha explicat que s’està testant quina és la forma de fer més evident la presència d’altres vehicles o vianants. En aquest sentit, s’ha referit a la proliferació de semàfors intermitents i ha apostat per solucions que siguin “tan eficaces com sigui possible amb el menor equipament tecnològic” i que els usuaris es guiïn per les normes bàsiques de circulació.
Precisament, un dels aspectes que més preocupa els responsables del RACC és el fet que el 91% dels conductors ha dit que no sap que haurà de tenir assegurança obligatòria a partir de gener de 2026, quan començarà a aplicar-se la nova regulació del govern espanyol. A més, el 73% ha apuntat que desconeix que haurà de registrar el seu vehicle. Mateu s’ha referit a aquest tema i ha considerat que l’obligatorietat d’assegurança no influirà negativament en l’ús dels patinets. Ha recordat que “per atropellar una persona es poden arribar a demanar 20.000 euros” i s’ha mostrat convençut que “el preu de l’assegurança no serà dissuasiu perquè serà reduït i haver de pagar 80 euros de prima no influirà”.
608 accidents el 2024
Segons el RACC, el 2024 hi va haver 608 accidents amb patinets elèctrics implicats a la ciutat de Barcelona, un 8% del total que van produir-se a la capital catalana. Aquesta xifra suposa que una disminució per segon any consecutiu, en concret un 20% respecte al 2023. Pel que fa als ferits, l’any passat es van comptabilitzar dinou ferits greus, un més que el 2023. De víctimes mortals, des del 2022 han mort cada any dos usuaris de patinet. Aquest any encara no n’hi ha hagut cap. El baròmetre també ha mostrat que el 61% dels usuaris de VMP creu que se'ls hauria de tractar igual que als conductors de cotxe pel que fa al compliment de la normativa viària.