Actualment, un de cada quatre vehicles que circulen pels carrils bici de Barcelona són patinets, una mostra del creixent ús d’aquesta modalitat de transport. Tot i això, la bicicleta continua sent la protagonista, representant aproximadament el 74% dels desplaçaments en aquests carrils. Aquestes xifres provenen de més d’un miler d’observacions recollides pels ciutadans a través de l’aplicació col·laborativa BiciZen, segons l’estudi publicat dimarts sobre la mobilitat ciclista a la ciutat, elaborat conjuntament per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i el Bicicleta Club de Catalunya (BACC). L’anàlisi mostra que la majoria d’usuaris de bici i patinet són homes (més del 70%) i adults (95%).

Els responsables del projecte “La circulació de bicicletes a Barcelona, carrer per carrer” han creat un mapa interactiu que estima la densitat de circulació de bicicletes a cada tram de carrer, segons el tipus d’infraestructura ciclista. Aquesta eina permet visualitzar els fluxos de mobilitat de forma detallada i segmentada per zones de la ciutat.

 

Segons els responsables del projecte, aquest és el primer estudi d’aquest tipus realitzat a Barcelona i “proporciona informació essencial per a la gestió de la mobilitat urbana”. El model analitza el trànsit de ciclistes i usuaris de patinet en més de 20.000 trams viaris de la ciutat. La participació d’uns quaranta voluntaris ha permès recollir dades en carrers i tipus de vies on els comptadors automàtics de l’Ajuntament no arriben, oferint així una visió més precisa de la realitat. “Sense la col·laboració ciutadana, aquest mapa no hauria estat possible”, subratllen els impulsors.

Un 70% d'usuaris són homes

Els observadors també han fet constar el gènere observat (“percebut”) dels conductors, sense que aquests hagin manifestat quin és el seu gènere d’identificació. En aquest sentit, el resultat és un percentatge molt elevat d’homes: fins a un 70,5% de les persones observades que es desplacen en bicicleta són homes i el 29,5%, dones. Pel que fa a l’edat (de nou, només percebuda), l’edat dels usuaris de les vies ciclables, són molt majoritàriament adults d’entre 18 i 64 anys, mentre que la presència de persones adultes grans (65 anys o més) i la d’infants i adolescents (17 anys o menys) no arriba al 3% dels usuaris.

Primer mapa de trànsit ciclista a Barcelona

L’estudi que es va presentar aquest dimarts, coincidint amb l’inici de la Setmana Europea de la Mobilitat, és, segons els seus responsables, “només un punt de partida fonamental” per comprendre els fluxos de bicicletes i avançar cap a una ciutat més sostenible, segura i adaptada al transport amb pedal.

El treball ofereix una primera estimació del nombre de bicicletes i patinets que circulen per Barcelona, carrer per carrer. Segons el model, la intensitat mitjana diària és de més de 3.500 usuaris en carrils bici protegits (exclusius per a bicis amb separació física del trànsit motoritzat), uns 3.400 en carrils sense protecció, més de 4.500 en carrils bus-bici i un nombre similar en carrils bici situats en eixos centrals amb trànsit motoritzat als costats, entre altres tipus d’infraestructura analitzada. En aquest context, cal recordar que l’Ajuntament de Barcelona ja havia publicat a l’agost un informe que indicava que l’ús dels carrils bici havia augmentat un 17% durant l’últim any.

L’estudi també quantifica en unes 3.200 les bicis que circulen diàriament de mitjana en carrils de circulació “sense infraestructura ciclista”. Totes aquestes estimacions de volums de bicicletes i patinets a Barcelona són, segons els autors de l’estudi, més acurades que les que ofereix la xarxa de comptadors automàtics de trànsit de l’Ajuntament (ubicats sovint en carrers amb molt trànsit, segons un dels investigadors), perquè “s’han vist millorades” gràcies a les contribucions de la “ciència ciutadana”, és a dir, en combinació amb les observacions en altres punts fetes pels usuaris voluntaris a través de l’aplicació BiciZen, que reporten entre un 12% i un 49% menys d’observacions, depenent del tipus de carril.

Estudiar més la mobilitat sostenible

Des de l’ICTA, exposen que aquest estudi intentar “omplir un forat” i un greuge “històric” de l’estudi de la mobilitat sostenible respecte de la motoritzada. “La capa que estem generant és essencial per altres estudis, per exemple de seguretat viària”, apunten.

El mapa generat ofereix una idea del patró del moviment de bicicletes i patinets que circulen per Barcelona, tenint en compte factors que influeixen en l’ús de la micromobilitat. “En futurs treballs, caldrà integrar les dades de Strava, separar les bicicletes dels patinets i desglossar el flux d’usuaris per edat i gènere”, cosa que per ara només s’ha determinat en les observacions del grup d’usuaris col·laboradors a BiciZen.

“Aquest projecte il·lustra el que es pot aconseguir amb la col·laboració de la comunitat ciclista, les organitzacions ciclistes i un equip internacional d’investigadors. S’ofereix una primera estimació inicial del flux de bicicletes i patinets als carrers de Barcelona. Aquest model no només representa un avanç tècnic, sinó també un exemple del poder de la ciència ciutadana per transformar els coneixements sobre la mobilitat urbana i donar suport a la presa de decisions a la ciutat”, conclouen els responsables.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!