L'Ajuntament de Barcelona substituirà al llarg d'aquest any els blocs de formigó —denominats New Jersey— situats a les vies públiques en el marc de l'anomenat urbanisme tàctic per altres elements. La proposta, presentada pel grup municipal de Ciutadans (Cs) i esmenada per determinar que l'actuació s'executarà durant el 2021, es va aprovar ahir per unanimitat amb el vot a favor de tots els grups municipals durant la comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat.

En la comissió, la tinent d’alcaldia Janet Sanz va afirmar que al llarg d’aquest any “es deixaran de veure blocs de formigó”, instal·lats pel consistori per millorar les condicions de mobilitat dels vianants arran de la pandèmia del coronavirus. Els blocs havien estat polèmics pel risc que representaven per als motoristes i per als conductors de vehicles de mobilitat personal. Precisament, la proposta de Cs demanava que els elements substitutoris "ajudin a millorar la qualitat arquitectònica de l'espai públic" i siguin "més segurs" per "reduir el risc que representen" per als motociclistes.

“Tan perillosos com un fanal”

Amb tot, Sanz va negar que els blocs representessin un perill per al trànsit: "Són perillosos com qualsevol altre element rígid de la ciutat, sigui un fanal o una paperera", i va recordar que totes les actuacions de l’Ajuntament compleixen la normativa de seguretat viària.

A més, Barcelona en Comú va votar a favor de la retirada a partir de l’argument que des de la seva instal·lació tenien un caràcter provisional i per tant s’han compromès a substituir-los per altres elements definitius.

La proposta aprovada en comissió no és vinculant malgrat el compromís de l’equip de govern municipal de posar sobre la taula una data per a la substitució. En tot cas, l’oposició va considerar la votació una victòria sobre les mesures d’"urbanisme tàctic" implementades al llarg del 2020.

Urbanisme polèmic

La instal·lació dels blocs de formigó ha estat el punt més conflictiu i polèmic de l’urbanisme tàctic, que inclou un engrandiment de les àrees reservades per als vianants en detriment del trànsit rodat, així com l’eixamplament en calçada de terrasses de bars i restaurants, entre altres mesures.