L'Ajuntament de Barcelona inicia aquesta setmana el procés de licitació de les obres d'ampliació del col·lector de la Diagonal que dona servei als carrers Milà i Fontanals, Girona i passeig de Sant Joan. La previsió és que els treballs puguin començar-se el setembre vinent i, amb una durada de 14 mesos, poder permetre —a partir de l'any següent— les obres de connexió del tramvia des de Glòries fins a la plaça Jacint Verdaguer, un trajecte que durarà set minuts. El consistori destina a les obres del col·lector un pressupost de 7,7 milions d'euros i considera que és la feina ''prèvia i indispensable'' per poder tirar endavant l'ampliació de la xarxa tramviària, tal com explica la tinenta d'alcaldia Janet Sanz.

Sanz ha recalcat que en el pressupost municipal sobre el qual s'ha ''especulat'' els darrers dies inclou aquesta partida de prop de 8 milions d'euros per fer un treball previ a la unió dels dos tramvies. Per la tinenta d'alcaldia, el col·lector i la seva ampliació també responen l'emergència climàtica i la necessitat de poder captar més aigua, en aquest cas un 70% més, perquè no sorgeixi en superfície i generi molèsties al metro.

Connexió entre Verdaguer i Francesc Macià

''No aixecarem la Diagonal quatre vegades'', ha remarcat Sanz. Per aquest motiu, el consistori prioritza aquest any la inversió en el col·lector que permeti una intervenció en el subsol i, després, poder fer la urbanització en superfície i les obres per al tramvia. Segons la tinenta d'alcaldia, d'aquesta manera s'arribarà puntual a la fita de fer arribar el tramvia a Verdaguer el 2023 i que, aleshores, la unió fins a la plaça Francesc Macià, serà "inapel·lable''.

Sanz creu que la Generalitat ha de ''buscar els recursos'' per poder-ho dur a terme. En aquest sentit, ha afirmat que el projecte, després de deu anys aturat, gaudeix d'un acord entre les diferents administracions. Per la tinenta d'alcaldia, la voluntat de l'actual govern municipal de Barcelona és que el 2032, quan acabi la concessió del Tramvia, un operador públic pugui treballar-hi amb una infraestructura ''més innovadora''.