Diversos trams de la Gran Via i del carrer Aragó de Barcelona registren al voltant de 50.000 vehicles diaris, més de 2.000 cada hora, segons dades municipals del 2024 analitzades per l’ACN amb motiu de la Setmana Europea de la Mobilitat. El punt amb més trànsit de tota la ciutat és la cruïlla d’Aragó amb Bailèn, amb una intensitat mitjana de 55.306 vehicles al dia, que entre setmana s’enfila fins als 60.000. En segona posició hi ha Aragó amb Muntaner, seguit de la Gran Via amb Pau Claris i la Gran Via amb plaça Universitat, aquest darrer punt especialment carregat durant els caps de setmana. En general, el volum de trànsit del 2024 ha disminuït respecte al 2023 i també si es compara amb el 2019 en la majoria d’estacions de control.
Les rondes, però, continuen sent les vies amb més circulació amb diferència. El Nus de la Trinitat és el punt més saturat, amb una mitjana de 84.719 vehicles diaris: un 2% més que el 2023, però un 1,6% menys que el 2022. Això equival pràcticament al pas d’un cotxe cada segon. En conjunt, la Ronda de Dalt registra un trànsit més intens que la del Litoral, amb trams especialment congestionats com el que passa pel parc de l’Oreneta, a Sarrià-Sant Gervasi, en direcció Llobregat, o bé els accessos per Roquetes i la plaça de Karl Marx, en direcció Besòs. Pel que fa a la Ronda del Litoral, a banda del Nus de la Trinitat, el tram amb més volum de vehicles és el que passa pel carrer Santander. Aquest punt concentra més trànsit perquè disposa de tres carrils, mentre que la major part de la via només en té dos.
Els punts més transitats a Barcelona
Els punts més transitats de Barcelona se situen sobretot a l’eix Aragó–Gran Via. El tram més carregat és Aragó amb Bailèn, seguit d’Aragó amb Muntaner, Gran Via amb Pau Claris i Gran Via amb plaça Universitat. Aquestes dues grans vies concentren els nou primers llocs del rànquing municipal, mentre que el desè és per a la Diagonal a la Zona Universitària, amb prop de 45.000 vehicles diaris.
Altres punts amb molta afluència són la Meridiana a l’altura de Can Dragó, amb 40.000 vehicles diaris, i cruïlles com Sarrià amb Josep Tarradellas (30.000) o Comte Urgell amb Rosselló, París amb Villarroel i Balmes amb Rosselló, totes amb uns 28.000. També destaquen Travessera de Dalt amb Massens, Marina amb Diputació o Balmes amb Mallorca.
Baixa el trànsit
Segons les dades municipals, el trànsit ha disminuït en un 55% dels punts analitzats respecte al 2023, especialment a Aragó amb Padilla, on la baixada ha estat del 15,6%. En canvi, en un 36% de punts hi ha hagut un augment, com a la Meridiana amb el passeig de Santa Coloma (+8,8%) o amb el carrer Rio de Janeiro.
Les xifres també resulten inferiors a les del 2019, l’últim any abans de la pandèmia, en un 78% dels punts de control on hi ha registres comparables dels dos períodes. De manera similar, vuit de cada deu punts de les rondes de Barcelona —on es comptabilitzen 62 mesuradors més— han registrat menys trànsit que fa un any. En termes generals, els trams amb més densitat de vehicles es concentren sobretot a la Ronda del Litoral, mentre que a la Ronda de Dalt la tendència és de descens.
Diagonal i Gran Via, els principals corredors ciclistes
Les dades incorporen també el pas de bicicletes en 381 punts de la xarxa de carrils bici. El tram més concorregut és l’avinguda Diagonal amb passeig de Gràcia, en direcció Besòs, amb una mitjana diària de 4.430 bicicletes, gairebé 200 cada hora. El segon punt més utilitzat és la Diagonal amb Casanova, sentit Llobregat (4.266), seguit de la Gran Via amb Pau Claris i de la mateixa via amb Muntaner. En conjunt, la Diagonal i la Gran Via es consoliden com els eixos amb més volum de trànsit ciclista.
Mentre que certs punts del carrer Aragó són els més congestionats pel que fa a la calçada principal on dominen els vehicles motoritzats, entre els usuaris del carril bici no s'imposa. Per l'encreuament entre el passeig Pujades i passeig Lluís Companys en sentit Besòs, és a dir, al costat de les portes del parc de la Ciutadella, hi passen més bicicletes, així com pel passeig Joan de Borbó amb la plaça Pau Vila o bé per Provença amb Comte d'Urgell. En el cas dels punts situats a carrils bici, la majoria de les localitzacions registren més activitat que l'any passat.