L’any passat, l’Ajuntament de Barcelona va imposar prop de 936.000 multes de trànsit, el que equival a gairebé dues sancions per minut al llarg de tot l’any. Aquesta xifra representa un augment del 4% respecte al 2023, amb 35.000 sancions més, segons les últimes dades disponibles al portal de dades obertes municipal. La recaptació total per aquestes infraccions va ser d’uns 100 milions d’euros, un 1% més que l’any anterior, tot i que encara per sota dels nivells del 2022.

Els turismes concentren la major part de les sancions, amb unes 620.000 multes (un 66% del total), però el creixement més notable ha estat entre les motocicletes, amb un augment del 15% i 85.000 infraccions registrades. Per segon any consecutiu, disminueixen les multes relacionades amb la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que han caigut un 30% respecte al 2022. Pel que fa a la grua municipal, va actuar en més de 60.000 casos vinculats a sancions.

Qui concentra l'augment de sancions?

Els turismes continuen sent els principals receptors de multes de trànsit a Barcelona, amb gairebé 620.000 sancions el 2023, un 4% més que l’any anterior. També s’han incrementat les infraccions entre les motocicletes, amb 86.623 sancions (un augment del 15%), els taxis, amb 3.850 multes (un 3,4% més), i els camions, amb 21.668 (un 2% d’increment). En canvi, el nombre de multes als ciclomotors ha caigut de manera significativa: 8.001 sancions, un 20% menys que l’any anterior. També han baixat les infraccions registrades a furgonetes (47.274, un 6% menys) i a bicicletes (14.358, un descens del 3,6%). Pel que fa als vianants, tot i representar menys de l’1% de les multes totals, també han vist una lleugera reducció: de 351 sancions el 2023 a 340 l’any passat.

Més de la meitat de les multes són per infraccions lleus

El 52,5% de les sancions de trànsit imposades a Barcelona l’any 2023 corresponen a infraccions considerades lleus, majoritàriament relacionades amb la circulació i l’estacionament. Pel que fa a la normativa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), es van imposar 62.690 multes, un 9,5% menys que l’any anterior i fins a un 30% menys en comparació amb el 2022. La resta de sancions corresponen a infraccions greus o molt greus, tot i que per a l’any passat no es detallen específicament.

Tot i que el 96% de les multes no comporten la pèrdua de punts del carnet, 29.109 sí que van implicar aquest tipus de penalització. En concret, 10.256 sancions van suposar la retirada de 6 punts; 2.829, de 4; 5.954, de 3; i 5.070, de 2 punts. Per la seva banda, la grua municipal va actuar en 60.300 ocasions l’any passat, és a dir, en un 6,4% de les sancions, amb una mitjana de gairebé set retirades de vehicles cada hora.

100 milions d’euros en sancions

L’Ajuntament de Barcelona va recaptar gairebé 100 milions d’euros en multes de trànsit el 2023, un 1% més que l’any anterior. Amb un import mitjà per sanció de 106 euros, els turismes van generar la part més gran d’ingressos: 62,2 milions d’euros, gairebé 700.000 més que el 2022 (un augment de l’1,1%). En canvi, la recaptació per sancions a ciclomotors es va reduir un 20%, passant d’1,8 a 1,4 milions, en paral·lel al descens d’infraccions registrades en aquest tipus de vehicle.

Tot i això, puja gairebé un 10% l’import de les sancions a motocicletes, de 9,6 a 10,5 milions, un augment en aquest cas no proporcional al de sancions a aquests vehicles (d’un 15%, com s’ha dit). En sentit contrari, davalla la recaptació per sancions a furgonetes, de 688.000 a 639.000 euros (un 7% menys) i tot-terrenys (916.770, un 5% menys).

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!