El ple de l'Ajuntament de Barcelona ha aprovat aquest divendres la taxa de 71,51 euros per vehicle i per any, per estacionar en la via pública, que pagaran les bicicletes i motos que obtinguin la futura llicència per oferir aquest servei de lloguer al carrer.
La setmana que ve, a través d'un Decret d'Alcaldia, s'establiran les condicions per obtenir les llicències temporals d'ús comú especial del domini públic per a l'estacionament de bicicletes i motocicletes d'ús compartit, una fórmula respecte a la qual tots els grups de l'oposició han manifestat recels en el debat perquè no els dóna marge d'intervenció.
Sostenibilitat, seguretat i transparència per obtenir les llicències. Requisits:
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 22 de febrero de 2019
🔌 No contaminants
📙 Adhesió al manual de bones pràctiques
📡 100% de vehicles amb geolocalització
🔎 Accés municipal a les dades a temps real
⛓ Sistema d'ancoratge
📋 Respecte de les normatives pic.twitter.com/SJ8bcs8Clc
La nova taxa per la utilització privativa del domini públic municipal que fan aquests vehicles ha estat aprovada amb els vots a favor de Barcelona en Comú, ERC, PSC, i els regidors no adscrits, Gerard Ardanuy i Juanjo Puigcorbé, i en contra del PP. Els grups Demòcrata, Cs i CUP s'han abstingut.
En declaracions als mitjans, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, ha manifestat l'interès per impulsar el lloguer compartit per la reducció de la presència de vehicles privats que comporta. També ha indicat la necessitat d'ordenar aquesta activitat des de l'administració i amb la col·laboració del sector en nom d'una bona distribució a la ciutat.
🛵Un vehicle compartit, una llicència. La regulació de l'activitat d'empreses de 'bikesharing' i 'motosharing' inclou una taxa de 71,51 € per vehicle cada any per obtenir el permís obligatori per oferir el servei. pic.twitter.com/K9O8QkZP2w
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 22 de febrero de 2019
En aquest sentit, Vidal ha explicat que les llicències de tres anys que preveu atorgar l'Ajuntament de Barcelona doblen el nombre de vehicles dedicats tant al "bicisharing" com el "motosharing" a Barcelona en aquests moments. En concret, la previsió és atorgar a través de concurs públic 2.650 llicències per a bicicletes (actualment hi ha 1.500 bicis d'ús compartit a la ciutat) i 4.639 llicències per a motos (actualment hi ha 2.325 motos).
Vidal ha revelat que el consistori realitza els treballs tècnics per poder regular també el cotxe compartit, a final d'any.
Places liles per particulars
De la regulació prevista, la regidora de Mobilitat ha destacat que les empreses hauran de posar a disposició de l'Ajuntament de Barcelona, en temps real, les dades d'ús del sistema per conèixer el grau d'ocupació de la via púbica dels vehicles i els impactes sobre la mobilitat.
🅿️💜A més, un segon decret regularà l'aparcament per reservar places per a particulars a les zones amb més pressió de la ciutat, senyalitzades en color lila. L'objectiu és garantir que els usuaris i les usuàries de bicicleta privada es desplacin amb eficiència. pic.twitter.com/qyRXQtr7tN
— Ajuntament de BCN (@bcn_ajuntament) 22 de febrero de 2019
Mercedes Vidal ha explicat que per fer compatibles aquests serveis de mobilitat compartida amb l'ús de caràcter personal dels aparcaments per a bicicletes, l'ajuntament reservarà places d'estacionament per a vehicles particulars que estaran senyalitzades de color lila.