El retorn a una certa normalitat en la mobilitat després de la gran aturada de l’any 2020 a causa de la pandèmia del coronavirus, va comportar durant l’any 2021 també l’augment d’atropellaments, per bé que encara molt per sota de les dades del 2019. Aquest fet, sumat a l’exponencial augment dels desplaçaments en bicicleta i especialment en Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) -principalment, patinets elèctrics- dels darrers anys, han comportat que cada cop més aquests vehicles es vegin implicats en atropellaments. Així, segons dades avançades per ‘La Vanguardia’ aquest dilluns, bicicletes i patinets elèctrics fossin els causants d’un 40% dels atropellaments.

En concret, i segons dades facilitades per l’esmentat mitjà a partir del recompte provisional de la Guàrdia Urbana de Barcelona d’accidents de trànsit del 2021, a la capital de Catalunya va haver-hi 614 atropellaments, dels quals 246 van ser causats per bicicletes i patinets, és a dir, un 40,06 %. Dit d’una altra manera, quatre de cada deu. Pel que fa a la xifra total, val a dir que suposa l’augment en un centenar d’atropellaments respecte al 2020, però que, amb tot, queda força lluny de la registrada el 2019, abans de la pandèmia, quan aquest tipus de sinistres van arribar a la xifra de 1.147.

Pel que fa als 246 atropellaments, es reparteixen pràcticament en dues meitats, 122 amb bicicletes implicades i 124 per VMP, una definició que agrupa els patinets elèctrics amb altres vehicles com els 'hoverboard', els 'segway' i els 'airwheel'. En tot cas, en la immensa majoria d’aquests 124 atropellaments el VMP implicat era un patinet elèctric, de llarg el més utilitzat en l’actualitat. A tall comparatiu, el 2021 els turismes van provocar 139 atropellaments, mentre que les motocicletes en van causar 121. Tot plegat fa que percentualment, bicicletes i patinets sumin més atropellaments que els turismes (un 40% davant un 22,6%).

Mà dura de la Guàrdia Urbana

La Guàrdia Urbana de Barcelona no és aliena a l’increment de la sinistralitat causada per VMP. El passat novembre la policia local de Barcelona ja va anunciar la seva intenció de perseguir amb mà dura les conductes inapropiades en la conducció d’aquest tipus de vehicles, davant un important augment de la sinistralitat durant el 2021. Tal i com va detallar l’inspector Jordi Oliveres, a finals de 2021 ja s’havien recollit 18.000 infraccions per part d’usuaris de VMP i va insistir que els seus conductors tenien l’obligació “d’estar informats de la normativa”. “Un usuari ha de saber que no pot anar per la vorera, com ha de saber que no pot saltar-se un semàfor en vermell”, va afegir Oliveres.

patinets electric mobilitat - Carles Palacio

Els patinets elèctrics només es poden utilitzar amb una persona, mai amb dues / Carles Palacio

De fet, el desconeixement de la normativa és un dels principals problemes amb que es troben els usuaris de patinets elèctrics. Segons va detallar l’informe ‘El comportament dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona’, presentat pel RACC al setembre, fins a un 51% dels usuaris del patinet elèctric desconeixen la normativa aplicable en aspectes com l’ús d’elements de seguretat —casc i il·luminació—, que són recomanables o obligatoris segons el tipus de patinet, la prohibició de dur passatgers i, sobretot, els espais on poden circular —la vorera està prohibida excepte en cas que hi passi el carril bici— i a quina velocitat.

En aquest informe, l’excés de velocitat és un dels principals problemes detectats. En concret, un 19% d’usuaris admeten superar la velocitat permesa, que no pot ser mai de més de 25 km/h, i un 9% confessen que tenen el vehicle trucat per poder excedir la velocitat permesa. La dada més preocupant és en el cas de circulació en carril bici sobre vorera, on la velocitat està limitada a 10 km/h —mentre que en carrils bici en calçada es pot córrer fins a 25 km/h—. Segons l’informe, un 94% d’usuaris excedeixen aquest límit. Val a dir, a més, que la circulació en vorera del patinet elèctric està prohibida excepte en el cas que hi passi el carril bici.

Judicis a la vista

A més, l’augment de l’ús dels VMP i, com a conseqüència, de la sinistralitat, no ha passat per alt tampoc a Seguretat Vial, que ja a l’estiu va dictar un ofici a totes les policies locals de l’Estat espanyol per perseguir els conductors de patinets que infringeixin la llei de seguretat vial. Des de llavors, la fiscalia de Barcelona i la seva demarcació ha rebut un augment d’atestats policials on es denuncien conductors de patinets. Es preveu que els primers judicis contra ells se celebrin al març o l’abril. Un canvi important respecte a la situació fins ara, on des de la fiscalia de Barcelona, com la majoria, s’arxivaven les denúncies menys greus contra conductors de patinets davant la falta d’una normativa clara.