Carregant...

Després d'hores de pluges, les Terres de l'Ebre afronten aquest divendres a la tarda les conseqüències dels aiguats torrencials que han caigut. En algunes zones, segons les dades recollides pel Servei Meteorològic de Catalunya, els intensos aiguats han deixat més de 270 litres per metre quadrat. Per exemple, l'Ametlla de Mar ja suma 273 litres entre aquest dijous i aquest divendres a les quatre de la tarda, amb el gruix concentrat a partir de les 10 del vespre de dijous. Aquests aiguats, que en alguns moments han descarregat amb intensitat torrencial, han deixat també diverses afectacions de les quals encara es trigaran hores a recuperar-se. En aquests moments, continuen tallades per inundacions la C-12 a Amposta i entre Tortosa i Roquetes, i tres carreteres locals del Montsià. 

De fet, el barranc de la Galera ha tornat a saltar la C-12 entre Amposta i Tortosa i ha malmès algunes de les tanques de protecció, elements de senyalització i la riuada ha esquerdat l'asfalt. També s'han produït greus desperfectes a la recentment inaugurada extensió de la Via Verda de la Val de Zafán. També al Montsià, les pluges han deixat afectacions a municipis com Ulldecona i Santa Bàrbara, en conreus i polígons industrials. Les pluges també han deixat diversos habitatges evacuats en localitats de les Terres de l'Ebre, que encara miren de recuperar la normalitat.

A Tortosa, una vintena de veïns han hagut de ser evacuats aquest migdia de dos edificis del centre històric afectats pels forts aiguats d'aquesta nit i matí, que han estat reallotjades amb familiars i hotels, a més del pavelló del Temple, que s'ha preparat com a centre d'acollida. D'altra banda, a Ulldecona, l'alcaldessa Núria Ventura ha explicat a l'ACN que hi ha hagut danys "molt greus" en explotacions ramaderes, amb granges inundades i animals morts. "De cara a les properes hores farem balanç", ha destacat. Ha explicat que alguns camins han quedat molt malmesos o directament coberts d'aigua, com també ha passat al polígon industrial Valldepins, on les diferents empreses que hi ha no han pogut operar. Durant la matinada, una família ha hagut de ser evacuada d'un domicili proper al polígon de Valldepins que ha quedat ple d'aigua.

"Els hi ha entrat aigua a casa, han passat hores a l'aigua i han tingut afectacions per hipotèrmia", ha detallat l'alcaldessa, que ha explicat que les persones ferides han estat traslladades als centres mèdics. Amb tot, l'alcaldessa ha indicat que "la nit ha estat molt complicada" a causa de la gran intensitat de pluja. En cas que es repetissin els aiguats en les hores vinents, des de l'Ajuntament d'Ulldecona han habilitat el pavelló municipal per si calgués atendre evacuats.

Nit sense treva a Santa Bàrbara

La nit també ha estat complicada al municipi de Santa Bàrbara, un dels més afectats per les pluges i que ha reviscut les greus inundacions d'ara gairebé fa un any, el 12 d'octubre de 2025. Aquesta nit, segons ha explicat l'alcalde Josep Lluís Gimeno, la tromba d'aigua que ha caigut ha desbordat el barranc del Pelós en uns 35 minuts, fet que ha considerat absolutament inèdit. La pluja ha amainat al voltant de les quatre de la matinada, però a partir de les sis del matí "ha caigut una aigua totalment fora de mida, mai vista", ha explicat el batlle. Josep Prades és un dels molts veïns que retiraven fang i aigua de casa aquest matí. "No estem preparats per a tot això. Hem de canviar el xip de tot", ha dit Prades.

Un cop la pluja ha donat una treva, els veïns de Santa Bàrbara han sortit per netejar els baixos, retirar les restes i apilar els objectes malmesos en una nit que els ha recordat les pluges intenses que en altres ocasions han inundat el poble. El barranc que travessa el poble es va desbordar en 35 minuts de pluja amb una avinguda que ha afectat quatre o cinc carrers propers, més ampla que en altres ocasions. La impotència i la resignació davant la barrancada són sentiments compartits pels planers. "És que no podia fer res. Vaig posar tovallol.es, coses al mig de la porta, però no hi havia manera de parar-ho", descriu la Tere Guimerà, que aquesta nit va estrenar unes barreres d'alumini per a les portes, tot i que no van ser prou per aturar l'entrada d'aigua i fang a dins del domicili.

Imatges de les inundacions a Santa Bàrbara. Vídeo: ACN

L'alcalde de Santa Bàrbara ha insistit a dir que episodis com el d'aquest divendres posen en evidència que "el Baix Ebre i el Montsià és una zona ja totalment vulnerable al canvi climàtic i, a partir d'aquí, les administracions, començant per les locals i les pròximes, han de posar clarament el focus en aquest territori", ha insistit. "Des d'un petit ajuntament com a administració més propera al ciutadà fins al Parlament Europeu, ens hem de plantejar d'una per totes que el canvi climàtic és una realitat, que això ha vingut per a quedar-se i que s'han de començar a fer polítiques, enginyeria i pressupostos amb visió de canvi climàtic", ha reclamat.

Afectacions als cultius

Els efectes dels aiguats s'han notat també en els camins agrícoles i als camps de conreu de les localitats properes. En aquest sentit, la Federació de Cooperatives Agrícoles de Catalunya (FCAC) reclama que, de manera "urgent", es faci una valoració dels danys i es reparin els accessos i els camins per poder continuar amb la recollida dels cultius d'oliva i de cítrics després dels aiguats, que han coincidit amb l'inici de la temporada. Segons explica la federació a través d'un comunicat, en l'olivera s'ha hagut de parar la campanya de recol·lecció en diversos punts, que tot just s'iniciava, i finques que ja estaven arreglades per collir s'hauran de refer de nou. Apunten que els aiguats no faran perdre un volum rellevant d'olives perquè el fruit ja estava crescut i a punt de ser recol·lectat. Tampoc esperen afectacions significatives en els cítrics, perquè la collita ja era escassa a causa de la forta calor de l'estiu i la incidència de l'aranya roja.

Més de 270 litres en dos dies de pluja

Fins ara, diverses localitats, tant del Montsià com del Baix Ebre han superat el llindar dels 200 litres/m² recollits des que comences a ploure aquest dijous. Concretament, l'estació del Meteocat a l'Ametlla de Mar ha recollit 273 mil·límetres de precipitació, mentre que a les Cases d'Alcanar (239), Mas de Barberans (227) i el Perelló (226), les xifres també són superiors als 200 mm. Els acumulats també són destacables a l'Aldea, on s'han recollir 128 l/m² des de dijous, a l'Illa de Buda, amb 120 l/m² registrats, i a Aldover, on també s'han superat els 100 l/m². A Amposta, l'estació ha mesurat 95 mil·límetres de pluja i als Alfacs 90, mentre que a Ulldecona el registre de l'estació és de 89 l/m².

Davant de l'impacte d'aquestes pluges, el 112 ha rebut durant l'episodi 611 trucades, principalment per inundacions. Tortosa, amb 131; Amposta, amb 41; Tarragona, amb 37 i Ulldecona, amb 36 són els municipis des d'on més s'ha marcat el telèfon d'emergències. Per la seva banda, els Bombers informen que han rebut 304 avisos per incidències relacionades amb el temporal, principalment al Baix Ebre i al Montsià, i que durant aquestes hores han fet una vintena d'actuacions per rescatar persones atrapades per la pluja i la ràpida crescuda de rius i rieres.