La calorada que ha afectat Catalunya durant aquest pont s'ha fet notar de formes molt diverses. Les elevades temperatures han afavorit la formació de tempestes violentes en la meitat nord del territori, amb ruixats intensos que han deixat més de 100 L/m2 en diversos punts del Pirineu Occidental durant aquest dilluns i que sovint han anat acompanyats de pedregades. La calor ha estat protagonista durant una de les jornades de Sant Joan més sufocants que es recorden, amb els termòmetres disparats al litoral i prelitoral, arribant a temperatures màximes per sobre dels 37 °C al Baix Llobregat. En aquestes regions, la temperatura mínima no ha baixat dels 26 °C durant la revetlla, deixant una nova col·lecció de nits tropicals de forta xafogor a la costa. La situació ha estat molt similar a l'interior, on s'han fregat els 40 °C en molts pobles de la franja de Ponent. A partir del dimecres, la DANA responsable de la intrusió càlida serà absorbida per la circulació general i deixarà una jornada de forts contrasts a Catalunya: les temperatures extremes signaran una treva amb les comarques més occidentals, mentre que la calorada s'allargarà un dia més a la meitat est de Catalunya. Dijous serà més just amb tothom, amb una marcada baixada de les temperatures a tot arreu, fins a arribar als registres normals per la segona quinzena de juliol, ja que venim de molt amunt. Tindrem més calor per aquest cap de setmana? Seguiran les tempestes al Pirineu? En el següent vídeo expliquem com anirà canviant el temps durant els pròxims dies:
Temperatures amb diversitat geogràfica
La previsió del temps per aquest dimecres anuncia una jornada desigual per la meitat est i oest de Catalunya. L'embossament d'aire fred en altura marxarà de la costa oest de Portugal, travessant el Golf de Biscaia en el seu viatge cap a latituds superiors i refrescant així les comarques de Ponent. El sector oriental es veurà menys afectat i repetirà una jornada tòrrida en la qual es podrien registrar els primers 40 °C d'aquest any a la província de Girona. Atenció als cops de calor: caldrà guardar-se del sol durant les hores centrals del dia. Cels clars al matí amb permís d'algunes nuvolades baixes que podrien fer acte de presència al Delta de l'Ebre a trenc d'alba, augmentant la sensació de xafogor. A partir de la tarda, alguns bancs de núvols alts i mitjans, associats al pas de la DANA, es passejaran de sud a nord per l'interior de Catalunya, podent deixar algun ruixat de poca importància en el Pirineu Occidental. Vent de marinada suau a la costa que no ajudarà a millorar la sensació de xafogor en aquestes regions, mentre que al Pirineu i la Costa Brava el vent del sud intens podria sorprendre a excursionistes i navegants.
Des del refugi de la Balmeta, Ripollès@eloicordomi @eltempsTV3 @MeteoMauri @Vakapiupiu @meteorac1 pic.twitter.com/aONVYrfPzO
— Laura (@ventlau) June 24, 2025
Parèntesi de calor
La baixada de les temperatures serà la protagonista del temps durant el dijous. Una vegada hagi passat la DANA, la seva circulació antihorària farà que entrin la tramuntana i el mestral a Catalunya, oferint de forma generalitzada una treva de la calor intensa que ens ha acompanyat aquests dies. Els termòmetres es quedaran per sota dels 30 °C a tot arreu, amb l'excepció d'alguns punts de la depressió central i les comarques del Segrià i la Noguera, amb màximes d'uns 35 °C. Jornada estival amb cels clars i algunes nuvolades d'origen orogràfic al Pirineu que podrien deixar precipitacions reduïdes en el sector oriental de la serralada. La tramuntana bufarà amb força a la Costa Brava i es formaran ones de més d'1,5 m en aquest sector del litoral. De cara al cap de setmana, la falca anticiclònica guanyarà pes en el Mediterrani occidental i la calorada tornarà a Catalunya. El divendres i el dissabte es presenten com dies de temps estable i calor canicular, amb cels clars, únicament trencats per les nuvolades de tarda als Pirineus que deixarien algunes gotes. La temperatura pujarà de forma progressiva i es dispararà el diumenge, posant les primeres pedres per repetir un ambient asfixiant com el dels darrers dies: farà una calor de mil dimonis.
Calor intensa #ElPortdelaSelva #ElTemps3Cat @SoniaPapell @eltempsTV3 @meteorac1 @alexmegapc @meteocat @tempsdemeteo @MeteoBarrufet @Meteo_Roses @MeteoEmporda @alcantara_alb @tramuntana_tv @SeguimlaMeteo @GrupCMI @gemmapuigf @SergiLoras @BelenSamper_ @AEMET_Cat @TomasMolinaB pic.twitter.com/hnEQAmD6YR
— Jordi Hernáez Sardà (@jordihernaez) June 24, 2025
Les tempestes localment van acompanyades de calamarsa. Així descarregava a Prullans (la Cerdanya). pic.twitter.com/rTUezftUl6
— Meteocat (@meteocat) June 24, 2025
🌳 Estàs compromès amb la sostenibilitat del nostre planeta? Nosaltres també. Per això et convidem a la nostra comunitat GreeN on podràs calcular la teva empremta de carboni i reduir-la plantant arbres.