La fabricació additiva, també coneguda com a impressió 3D, és una de les tecnologies disruptives que poden canviar el nostre esquema productiu i manera de ser al món. Fins ara, serveix per fabricar peces, obres d'art i fins a edificis, però ningú no havia construït un cotxe mitjançant l'addició de capes successives de material aplicat mitjançant aquestes màquines revolucionàries que anomenem impressores 3D. Ningú, clar, fins que se'ls va ocórrer als propietaris de la firma XEV que, al Saló de Paris, acaben de presentar la nova versió del primer cotxe construït d'aquesta manera al món.

Yoyo
Yoyo

Yoyo 2023

El vehicle, sostenible i personalitzable segons els seus fabricants, es diu YOYO el 2023, és elèctric i es defineix, també, com a "assequible, sostenible i personalitzable". En realitat, a més de ser tot això, és una versió millorada d'un microcotxe biplaça que es pot comparar al nostre país des de 2021 i que, ara, es presenta amb un disseny millorat que continua permetent fabricar-lo amb impressores 3D i tenir-lo llest, prometen els seus responsables, en 3 dies, que és el que es necessita perquè la impressora 3D fabriqui les diferents peces que el formen. Les millores respecte al model anterior són bastantes: guanya en ergonomia i connectivitat, disposa de llantes d'aliatge i inclou una pantalla de deu polzades que facilita el maneig. Es fabrica a la Xina, esclar, per molt italiana que sigui XEV, l'empresa que el comercialitza.

Econòmic

Per la seva mida i característiques, permet recórrer, segons els seus fabricants, fins a 100 quilòmetres amb una despesa energètica que equival a dos euros. El seu preu no és especialment assequible, ja que assoleix els 13.900 euros. Però, sí, és tota una revolució.