El desenvolupament industrial i de Catalunya i la seva conversió en una societat moderna no es pot entendre sense una tecnologia que, malgrat néixer al segle XIX, continua avui sent punta de llança dels canvis socioeconòmics i, especialment, dels vinculats amb la mobilitat sostenible i la revolució verda. Parlem, és clar, del ferrocarril i, per poder copsar la seva importància, res millor que conéixer la seva història. A fer-ho ens ajuda Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). I ho fa amb una iniciativa que recupera el patrimoni històric: amb una nova temporada del Tren Granota.

tren granota fgc acn 2
 

Un tren històric

FGC, de nou, posa en marxa una temporada més i a la línia Barcelona-Vallès el tren històric UT-400, conegut popularment com el Tren Granota, que s’integra dins de l’oferta de trens turístics de Turistren. El tren, que va ser declarat l’any 2023 Bé Cultural d’Interès General pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, va fer la primera circulació el passat 7 d’abril i oferirà servei altres sis diumenges d’aquest 2024: 5 de maig, 2 de juny, 22 de setembre, 6 d'octubre, 3 de novembre i 1 de desembre. Per accedir al Tren Granota cal un bitllet integrat o bé un títol propi d’FGC. La zona tarifaria varia segons l’estació d’origen i de destí. Més informació sobre les tarifes al següent enllaç.

Elèctric

El Tren Granota, mogut per energia elèctrica, agafa el seu nom popular del seu característic color verd i dels seus grans fars a la part frontal. Actualment, el Tren Granota, que es va posar en marxa per primera vegada l’any 1944, representa una joia històrica a Catalunya i posa en valor el patrimoni ferroviari català, donat que va ser un dels primers ferrocarrils 100% elèctrics que van circular per vies catalanes. Conèixer-lo i gaudir-lo permet entendre una part de la història ferroviària d’un territori, Catalunya, que mai hauria arribat a ser el que és avui sense el tren i sense els pioners que van confiar en novetats com la tracció elèctrica. De fet. El Tren Granota és, en bona part un precedent dels moderns sistemes ferroviaris sostenibles de l’actualitat, que sense el que va suposar mai no haurien existit.