Han passat gairebé 8 anys des que Elon Musk va presentar el Tesla Semi, un camió elèctric que prometia una revolució en el transport de mercaderies gràcies a una autonomia escandalosa, juntament  preus que anaven a partir dels 150.000 dòlars.

Però després van arribar els retards. Tants, que el 2022 va lliurar les primeres unitats per a un projecte pilot. Però la línia de producció del Tesla Semi no se l'espera fins a 2026. I si estaves pensant comprar aquest camió elèctric de Tesla, prepara la cartera, perquè el preu no serà tan ajustat com molts pensàvem.

La promesa de revolucionar el transport pesat es torna a ajornar

Tesla ha tornat a retardar el llançament del seu esperat camió elèctric, el Tesla Semi. Encara que la companyia d'Elon Musk havia generat grans expectatives des de la seva presentació inicial el 2017, la realitat és que el vehicle encara no ha arribat a la producció massiva. Segons la informació publicada per Cinco Días, l'arribada del Semi al mercat a gran escala no s'espera fins a 2026, una data que s'allunya de les previsions més optimistes que parlaven de 2024 com el seu gran any.

Aquest nou retard ve acompanyat d'una notícia que podria impactar encara més al sector logístic: el preu del Tesla Semi podria situar-se entre 250.000 i 300.000 dòlars, una xifra considerablement superior als 180.000 dòlars anunciats inicialment. Aquesta pujada respon, en gran part, a l'augment de costos en materials clau, especialment referent a les bateries, i a les limitacions a la cadena de subministrament que encara afecten la indústria tecnològica en l'àmbit global.

elon Musk Tesla X
elon Musk Tesla X

Un desafiament logístic i tecnològic de gran escala

La producció del Tesla Semi implica un repte industrial molt diferent del dels seus vehicles de consum. A diferència dels cotxes elèctrics de la marca, el Semi necessita una estructura molt més robusta, un sistema de bateries de més capacitat (prop de 900 kWh per unitat) i una infraestructura de càrrega específica, denominada "Megacharger", que encara està en les seves primeres fases de desplegament.

A més, Tesla ha anunciat que l'acoblament del Semi tindrà lloc en la Gigafactory de Nevada, la qual cosa suposa un pas rellevant en la seva estratègia de centralitzar la fabricació de vehicles pesants. Tanmateix, els volums de producció seran limitats: s'estima que no s'assoliran les 50.000 unitats anuals fins dins d'almenys dos anys, el que dificulta complir la demanda d'empreses com PepsiCo, una de les primeres a encarregar centenars d'unitats.

En paral·lel, la competència s'està intensificant. Rivals com Daimler, Volvo i BYD ja compten amb models elèctrics de camions en circulació o pròxims a sortir, la qual cosa podria reduir l'avantatge competitiu que Tesla tenia inicialment en aquest segment.

Logo Tesla
Logo Tesla

Val la pena esperar el Tesla Semi?

Des d'un punt de vista tecnològic, el Tesla Semi continua sent una proposta trencadora. Amb una autonomia de fins a 800 quilòmetres, acceleració comparable a la de cotxes esportius, i funcions avançades d'assistència al conductor basades en el sistema Autopilot, el camió apunta a redefinir el transport per carretera. No obstant això, el seu preu a l'alça i els constants retards han generat incertesa en la indústria.

Elon Musk ha insistit que el Semi serà clau per reduir l'empremta de carboni del transport de mercaderies, però sense dates clares ni volum garantit, el dubte persisteix: serà el Tesla Semi una revolució o una promesa difícil de complir? Ara per ara, les empreses interessades hauran de continuar esperant i reavaluant els seus pressupostos.