Ens ho prometien: amb l'entrada en vigor el juny de la reforma de la Llei General de Telecomunicacions, les trucades comercials a hores intempestives s'anaven a acabar, però no ha estat així. Encara que la norma és clara, les empreses passen de tot: segons la OCU, nou de cada deu espanyols va rebre, com a mínim una trucada comercial durant el mes de setembre. I cal tenir en compte que determinades trucades comercials són, sens dubte, moltíssim més molestes que qualsevol dels xiclets sense sucre que recomanaven nou de cada deu dentistes.

Call Center
 

El que diu la norma

La norma indica, per exemple, que només es pot realitzar trucades d'aquest tipus entre les nou del matí i les nou de la nit i de dilluns a divendres, però la OCU ha constatat que els incompliments són recurrents. De fet, ni recórrer a la OCU fa falta: les trucades de col·laboradors d'empreses elèctriques i de telefonia que operen des de call centers situats fora de les nostres fronteres més enllà de les nou de la nit o els dissabtes al matí són habituals. Si existeix, tanmateix, un supòsit en el que (sempre dins d'aquest horari) podrien continuar trucant: si hem donat el nostre consentiment perquè se'ns contacti en algun moment dels últims dotze mesos o si, també, les nostres dades han estat cedides a tercers.

Més obligacions

Les empreses que realitzen anomenades comercials s'han, a més, d'identificar sempre perquè qui la rep pugui saber si va autoritzar o no en algun moment aquest tipus de trucades. La OCU, i allà s'identifica clarament la gravetat de la situació, indica que els emissors no s'identifiquen en el 18% dels casos i que el 72% de les persones que reben trucades d'aquest tipus assenyalen que mai no han estat clients de l'empresa que els contacta. Algú, està clar, es passa la normativa per on li sembla. Segons la OCU, les empreses que més trucades d'aquest tipus emeten són Vodafone, Jazztel, Endesa, Iberdrola i Orange.