Van registrar els seus índex d’utilització més elevats durant la pandèmia i, ara, s’han consolidat com a complement a l’atenció presencial a dues regions sanitàries catalanes (Lleida i Alt Pirineu) que destaquen per l’abundor de nuclis rurals i la dificultat per trobar professionals que vulguin desenvolupar allà la seva carrera. Són veritablement aquesta mena de consultes la resposta que necessita la població (majoritàriament envellida) d’aquestes àrees?

Foto1 CAP Onze de Setebre RSLleida
 

Més de mig milió d’usuaris des del 2019 a Lleida i l’Alt Pirineu

Des del 2019, aquest canal entre professionals sanitaris i pacients ha registrat uns 522.300 usuaris a la demarcació de Lleida (500.000 a la plana i 22.300 al Pirineu) i ha generat gairebé 900.000 converses (827.000 a Lleida i 70.700 al Pirineu). Si bé durant la pandèmia, els anys 2020 i 2021, el seu ús es va multiplicar, amb la recuperació de la normalitat aquesta manera de relacionar-se amb el sistema sanitari continua mantenint uns alts índex d’utilització entre els usuaris. Entre les consultes més freqüents que refereixen els usuaris per estalviar visites presencials al CAP hi ha les confirmacions de tractaments després de rebre resultats de proves diagnòstiques o la resolució de dubtes sobrevinguts en el decurs d’una malaltia.

D’aquesta manera, el 2023 la van utilitzar 131.317 persones a la Regió Sanitària Lleida i s’hi van registrar gairebé 200.000 converses. Per la seva banda, al Pirineu, els usuaris van ser 5.651 amb 16.484 converses, una xifra molt similar als 5.691 persones i 19.670 e-consultes que es van generar el 2021, en plena pandèmia. Pel que fa als professionals, l’any passat la van utilitzar 7.800 metges i infermeres a Lleida i 119 al Pirineu.

Com funciona?

L’accés a l’eConsulta es fa a través de La Meva Salut amb l’autorització prèvia del profesional de medicina o infermeria d’atenció primària. En el moment que un ciutadà envia una eConsulta es genera una visita a l’agenda del professional de medicina o infermeria del centre de referència. En cas que es trobi absent, la consulta es deriva a un altre professional. Quan el metge o metgessa o la infermera responen a la consulta, el pacient rep una notificació per correu electrònic. Les consultes s’arxiven en un historial accessible en qualsevol moment. L'eina permet enviar arxius adjunts, com ara fotografies o altres documents, que es poden incorporar a la història clínica del pacient per decisió del professional sanitari.