Els telèfons mòbils inunden cada vegada més el nostre modus operandi del dia a dia. Més enllà de ser la nostra càmera de fotos, el nostre navegador d'Internet o el nostre reproductor de música, hi ha la possibilitat que sigui la nostra targeta de crèdit. Durant els últims anys, entitats bancàries i empreses de telecomunicacions han anunciat el final dels diners en efectiu i les targetes en favor del pagament mitjançant l'smartphone. Tanmateix, aquest mètode no està penetrant a la societat com els experts van predir, convertint-se en una opció residual.

Segons l'informe Total Retail 2016 de PwC, tot just un 8% dels espanyols sol utilitzar el seu telèfon com a via de pagament en substitució del metàl·lic o la targeta. Es tracta d'un nombre marginal si atenem els diferents serveis que existeixen sobre això i la seva implementació dins l'Estat. Apple i Samsung, per exemple, han dut a terme recentment els seus sistemes de pagament via smartphone de la mateixa manera que Vodafone ja va ho fer al seu moment, així com CaixaBank i BBVA. A més, Bizum també ha irromput al sector, comptant amb el suport dels principals bancs; es tracta d'una forma ràpida de pagament via mòbil que s'integra a l'app de l'entitat bancària de l'usuari i li permet realitzar transaccions immediates compte a compte.

En aquest sentit, les empreses han apostat per crear i millorar l'esmentat mètode de pagament tenint constància que Espanya és un dels països del món on l'smartphone genera més impacte. Això ha dut a adaptar més de 600.000 establiments comercials a aquest sistema, tal com reflecteix el GFT Mobile Payments 2016. Per exemple, Renfe ha estat una de les últimes en afegir-se a aquest sistema, possibilitant als viatgers de la xarxa de rodalies realitzar el pagament dels seus títols de transport amb el mòbil a través d'una connexió online amb la màquina autovenda de bitllets.

caixabankpay paso2

CaixaBank

Per què el mòbil no substitueix el pagament convencional?

Malgrat els esforços per integrar aquest mètode de pagament als comerços, hi continua havent molt escepticisme sobre això. Molts experts assenyalen que el pagament online és més segur que el físic però, tanmateix, les possibilitats de patir un hackeig o un robatori del telèfon suposen una falta de confiança per a les persones a l'hora d'utilitzar l'smartphone com a via. D'altra banda, no hi ha incentius per part d'entitats i empreses per impulsar aquest sistema per sobre dels més convencionals i que aportin un valor afegit per decantar-se per això.

El que sí que asseguren les companyies és que prescindir del moneder aporta més comoditat a les persones, ja que el telèfon mòbil sempre el portem a sobre. Respecte de la privacitat, confien en els sistemes de seguretat com els lectors d'empremtes o codis complexos. Lluitar per tancar aquesta bretxa de desconfiança és un dels passos més importants a donar.

El pagament online via mòbil, en alça

Malgrat que l'smartphone no acaba d'arrelar com a mètode de pagament a les botigues físiques, passa al contrari en l'àmbit online. A través d'Internet, els usuaris són més propensos a realitzar compres des del seu telèfon. Privalia apuntava en el seu estudi previ al Mobile World Congress que el 95% dels consumidors online utilitzen el mòbil en les seves compres digitals. La mateixa investigació assenyalava que encara que els usuaris de Android compren més per Internet que els de iOS, són els de la poma mossegada que més diners es gasten als productes que adquireixen (un 16% més).