Just en complir els 18 anys (en ocasions, uns mesos abans), molts adolescents es preparen per treure's el carnet de conduir. Tot i que a les grans ciutats la majoria prefereix moure's en transport públic, perquè fer-ho amb cotxe resulta complicat i fins i tot aclaparador, en ciutats mitjanes o pobles és gairebé imprescindible per gaudir de certa autonomia i llibertat.

Encara que l'examen teòric no sol ser un problema (llegir-se un manual i realitzar desenes de tests a través de l'ordinador auguren un aprovat gairebé segur), el pràctic és una altra història molt diferent. A Espanya, aproximadament el 73% dels aspirants el suspèn a la primera (segons estadístiques aportades per la DGT l'any 2017). La combinació d'ansietat, pressió i por és un còctel perfecte per cometre errors durant la prova, errores que en les classes amb l'autoescola no són comuns.

L'experiència de l'examen pràctic de conduir a Espanya varia enormement del lloc on s'examina l'alumne i del professor assegut a la part posterior del vehicle, però podria resumir-se en circular seguint les normes i mostrar un comportament viari adequat, estacionar, incorporar-se al trànsit|tràfic, realitzar girs... Bastant diferent de la prova de la Xina, que consisteix en un circuit tan curiós com complicat.

El circuit tancat és només una part del completíssim examen de conduir xinès

L'examen pràctic de conduir a la Xina (almenys, una de les parts) transcorre en un circuit tancat que posa a prova les habilitats dels conductors que se sotmeten a la prova. El trajecte comença de manera senzilla, seguint un sender relativament recte. Tanmateix, poc després ha de fer una maniobra d'estacionament sense disposar de molt angle, afegint certa dificultat.

Després de la maniobra, ha de recórrer un '8' sense sortir de les línies marcades, ja que fer-ho equivaldria a tocar un obstacle o pujar a la vorada d'una vorera, per exemple. Una vegada superat, toca demostrar com es dona circular marxa enrere. Sens dubte, una de les parts més complicades de l'examen, ja que hi ha diverses revolts. També cal superar un pendent, primer ascendint-la i després baixant-la, per acabar l'examen realitzant dos estacionaments més.

Un usuari de la xarxa social X (quan encara es deia Twitter) va compartir un vídeo de menys de 50 segons de durada en què es veu com és el circuit a què s'enfronten els xinesos per obtenir el seu permís de conduir. La publicació compta, al moment d'escriure aquestes línies, amb més de 160 mil «m'agrada» i més de 33 mil republicacions, així com més de 3 mil comentaris.

L'examen de conduir a la Xina està compost de diverses fases, conegudes com a Subject 1, Subject 2, Subject 3 i, en ocasions, Subject 4, depenent de si s'és local o estranger. La primera part (Subject 1) consta de 100 preguntes (40 de veritable/fals i 60 d'opció múltiple) sobre normes de trànsit, senyals, penalitzacions, etc. El banc de preguntes és compost d'unes 900 a 1.600 preguntes. És necessari tenir un 90% per aprovar i s'ha de realitzar en 45 minuts a tot estirar. A part d'en Xinès, es pot presentar en anglès o espanyol, entre altres idiomes.

La segona prova (Subject 2) és la que hem vist en el vídeo: la prova de conducció en circuit tancat. En ella s'avalua l'estacionament paral·lel, corba en S, gir de 90 graus, arrencada en pendent i marxa enrere. Cal obtenir entre 80 i 100 punts per aprovar. La tercera prova (Subject 3) es realitza en condicions reals per una ruta definida (mínim 3 quilòmetres per a C1/C2), amb un examinador. Es té en compte el canvi de carril, gir, cruïlla, avançament, ús de llums, estacionament lateral, etc.