Des de Murmansk, el port basi de la flora russa de vaixells trencaglaç, fins a Shangai; un vaixell recorre 10.600 km i, des del mateix port de la península de Kola, cal solcar 17.700 km si es vol arribar a la ciutat xinesa passant pel Canal de Suez. La primera de les singladures obliga a navegar durant entre 23 i 25 dies i la segona, 35. Per fer servir la primera, que solca l'Oceà Glacial Àrtic fan falta, això sí, potents vaixells trencaglaç atòmics, just com els que Rússia acumula a Murmansk. Per això, Rússia comença a tenir-lo clar: per exportar petroli a la Xina -a Europa no el volem comprar mentre duri la Guerra d'Ucraïna-, molt millor pel nord. En concret, per la Ruta Marítima del Nord.

Northern Sea Route vs Southern Sea Route.svg
 

Fins i tot és més sostenible

 

Més enllà dels avantatges geopolítics que per a Putin i Rússia suposa fer servir la denominada Ruta del Nord, l'elecció té sentit econòmic i, a dir del govern rus, també ambientaL: Transportar petroli (o qualsevol altra cosa) per aquesta ruta implicaria, segons els càlculs que realitza Moscou, un estalvi anual de mig milió de dòlars gràcies, explica el govern rus, "al menor nvel d'emissions de CO2". No indiquen res, això sí, sobre l'impacte que l'ús de vaixells trencaglaç tindria, però els russos estan fins i tot contents i ho indiquen tal qual: "l'embargament imposat pels països europeus al subministrament de petroli i productes petrolífers russos no només s'ha convertit en un desafiament, sinó que ha obert una nova finestra d'oportunitats per transportar més mercaderies per la RMN", diu el cap de Rosatom, Alexéi Lijachev. Rosatom és la Corporació Estatal Russa d'Energia Nuclear.

Noves rutes

Sigui per l'embargament o pel convenciment que fer servir aquesta ruta paral·lela a la costa nord de l'immens país que governa Putin, el cert és que Rússia està redirigint ja cap allà el trànsit de cru i derivats. Aquest any, passaran per allà 36 de las140 milions de tones de petroli i productes derivats que exporta a Àsia. La ruta, expliquen des de Rosatom, interessa també a Brasi, l'Índia i Sudàfrica, els tres països que, al costat de Rússia i la Xina, formen BRICS, l'associació que espera liderar el 2050 l'economia mundial. Rússia és clara sobre l'assumpte: "S'està treballant en la participació de socis de països amics no només en el trànsit al llarg de la Ruta Marítima del Nord, sinó també en el desenvolupament de la infraestructura". Parlar d'infraestructura implica que, a més de cru i derivats, Rússia i la resta de membres de BRICS faran servir aquesta ruta marítima per a molt més. Té Occident un problema?