Desastre. Només com a tal pot qualificar-se la preocupant dada que l'informe PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study o, en el nostre idioma, Estudi Internacional per al Progrés de la Comprensió Lectora) elaborat per l'Associació Internacional per a l'Avaluació del Rendiment Educatiu ha fet públic en relació amb el nivell de comprensió lectora dels menors de nou anys. Reculen set punts i deixen Espanya amb 521 punts. Ocupem el lloc 23 de 32.

Proves realitzades durant la pandèmia

Els tests es van realitzar entre alumnes de seixanta països i es van realitzar durant la pandèmia (l'abril i el maig de 2021), ja que aquestes avaluacions es realitzen cada cinc anys. Dos terços dels països participants van mostrar descensos en comprensió lectora i, des de l'organització responsable de les avaluacions, els mals resultats es vinculen al temps que les escoles van romandre tancades. A Espanya van ser, en concret, 45 dies. Cinc dels punts perduts en comprensió lectora, expliquen des de l'Associació, s'explicarien a partir d'aquesta dada. Va succeir, potser, que les famílies no van animar degudament els infants que tenien a càrrec a ocupar el temps llegint? Els 521 punts que obté Espanya ens col·loquen només per davant de Portugal (520), Malta (515), França (514), Xipre i la Bèlgica flamenca (511), Israel (510), Turquia (496) i la Bèlgica francòfona (494).

pirls2

 

Mal de molts...

Si a Espanya el nivell de comprensió lectora baixa set punts, països que, se suposa, són exemples quant en l'àmbit educatiu (Finlàndia i Alemanya) estan fins i tot pitjor, ja que perden 13 i 17 punts respectivament. Quina solució hi ha? Fàcil: més lletra —és igual si en paper o en pantalla— i menys videojocs. Només hi ha una cosa pitjor que no saber llegir: llegir i no entendre res del que has llegit. El país on menys els succeeix tal cosa és Irlanda, que lidera el rànquing.