Estem acostumats que hi hagi gasolineres per tot el país, per la qual cosa, quan estem de roadtrip (una manera més moderna de referir-se al viatge per carretera) no sol preocupar-nos que baixi l'indicador de combustible. Tanmateix, la percepció canvia en conduir un vehicle elèctric, sobretot si no se'n té un i s'està pensant a fer el salt. «Hi haurà una estació de càrrega en la pròxima àrea de servei?» és una de les temoroses preguntes que els usuaris més inexperts es realitzen.

No hi ha una autonomia «base» als cotxes elèctrics: varia depenent del model i la gamma. Mentre que la dels més econòmics/urbans ronda entre els 250 i 350 quilòmetres, els més prèmium poden assolir o superar els 700 quilòmetres. Tanmateix, aquestes xifres solen correspondre a l'autonomia homologada segons cicle WLTP, que és l'estàndard a Europa, i en la vida real un cotxe que homologa 500 km WLTP pot donar-te a la carretera real a 120 km/h una autonomia d'entre 350 a 400 quilòmetres.

Sens dubte, l'autonomia és un dels aspectes més a tenir en compte als vehicles elèctrics. Algunes propostes xineses de somni prometen més de 1.300 quilòmetres, com és el cas del Lynk & Co 900. És una cosa que els investigadors busquen esprémer al màxim, perquè els usuaris no hagin de parar tan sovint a carregar-se als carregadors. Han aconseguit que l'autonomia de les bateries d'estat sòlid durin un 50% més amb una sola càrrega.

Les bateries per a cotxes elèctrics de nova generació serien més robustes i eficients

Investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia Skólkovo (Skoltech, a Rússia) i de l'Institut AIRI han aconseguit crear una tecnologia que podria augmentar l'autonomia dels pròxims vehicles elèctrics fins i tot un 50% més amb una sola càrrega, millorant alhora la seguretat i la vida útil de la bateria.

L'avenç s'ha aconseguit amb l'ús d'aprenentatge automàtic per accelerar el descobriment de materials de bateria d'alt rendiment. Els investigadors, en un nou estudi, van comentar que: "Millorar la densitat d'energia, la taxa de càrrega i l'estabilitat d'una bateria d'estat sòlid, el temps de resposta d'un sensor o el temps de commutació d'un memristor es pot aconseguir mitjançant innovacions en l'arquitectura dels dispositius i/o components materials".

Per tant, comprendre els mecanismes de transport iònic i les seves característiques és essencial per dissenyar conductors iònics avançats

Els vehicles elèctrics actuals depenen en gran manera de bateries convencionals d'ions de liti amb electròlits líquids, que presenten un risc d'incendi mínim. Tanmateix, les bateries d'estat sòlid utilitzen materials sòlids, com la ceràmica, per conduir els ions de liti, millorant la seguretat i oferint una densitat energètica superior.

Per això, feia temps que els fabricants d'automòbils estaven interessats en integrar la tecnologia a les seves propostes, però l'absència d'electròlits sòlids adequats presentava un desafiament formidable. En una prova, l'equip d'investigadors va utilitzar amb èxit la seva metodologia impulsada per IA per descobrir nous materials de recobriment per a Li10GeP2S12, un candidat líder per a electròlits de bateries d'estat sòlid.

La investigació va identificar compostos prometedors com Li3AlF6 i Li2ZnCl4, aplanant el camí per al desenvolupament de bateries de pròxima generació que destacarien per ser molt eficients i robustes. Aquest descobriment, juntament amb la normativa imposada per la Xina de què les bateries dels seus cotxes elèctrics no poden explotar ni incendiar-se, permetria avançar l'arribada del «cotxe elèctric perfecte».