La Comissió Federal del Comerç dels EUA (FTC, per les seves sigles en anglès) ha imposat a Facebook una sanció per valor de 5.000 milions de dòlars per la seva gestió de la privacitat dels usuaris, segons informen els diaris The Wall Street Journal i The Washington Post.

Els dos diaris citen fonts anònimes coneixedores de la situació i indiquen que el sí a favor d'aquesta mesura ha rebut 3 vots a favor -els dels representants del Partit Republicà- i 2 en contra -els dels demòcrates- en l'organisme regulador.

En cas de confirmar-se oficialment la suma de la sanció, es correspondria amb el càlcul que ja havia fet l'empresa que dirigeix Mark Zuckerberg, que l'abril passat, en presentar els seus resultats financers, va alertar que estava preparada per rebre una multa d'"entre 3.000 i 5.000 milions" de dòlars per part de la FTC.

"Estimem que el rang de la pèrdua en aquesta qüestió és d'entre 3.000 i 5.000 milions. La qüestió continua sense resoldre's, i no hi ha cap garantia en relació amb el calendari o a quins seran els termes de qualsevol possible resultat", va indicar Facebook en aquesta ocasió.

De moment, ni des de la FTC ni des de l'empresa no han fet cap comentari sobre això ni han confirmat o desmentit la informació publicada. Es tracta de la quantia més gran mai no imposada per l'organisme regulador a una empresa tecnològica.

El desencadenant de la investigació va ser la informació revelada el març de 2018 que la consultora britànica Cambridge Analytica va utilitzar una aplicació per recopilar dades de 87 milions d'usuaris de la plataforma sense el seu consentiment i amb finalitats polítiques.

L'empresa es va servir de dades de Facebook per elaborar perfils psicològics de votants, que suposadament van vendre a la campanya de l'ara president dels Estats Units, Donald Trump, durant les eleccions de 2016, entre d'altres.

Compartir dades amb tercers sense notificar als internautes constitueix, segons hauria determinat la FTC, una violació de l'acord sobre privacitat que la xarxa social va assolir el 2011 amb l'agència governamental.

Segons The Wall Street Journal, després de la votació, l'assumpte ha estat traslladat a la divisió civil del Departament de Justícia, que revisarà el procediment i prendrà una decisió final, encara que no és habitual que el Govern modifiqui les sancions acordades per la FTC.

Per la seva part, The Washington Post afegeix que, a més de la multa, Facebook també haurà d'informar a l'organisme en el futur de cada decisió que prengui respecte a les dades dels usuaris abans d'oferir nous productes i haurà d'incrementar la vigilància sobre aplicacions de tercers.

D'altra banda, els màxims executius de la companyia de Menlo Park (Califòrnia, EUA), incloent el cofundador i conseller delegat, Mark Zuckerberg, hauran d'admetre públicament que han fallat a l'hora de protegir la privacitat dels usuaris.