Apple va anunciar moltes novetats a la passada WWDC20, és cert que iOS 14 i la resta de sistemes es van endur tots els focus, però Tim Cook també va revelar una notícia importantíssima just abans de finalitzar l'esdeveniment. Apple deixarà d'incloure processadors Intel als seus Mac i d'aquí a dos anys tots els seus ordinadors comptaran amb processadors fabricats per la pròpia companyia. Apple Silicon és com es denominaran aquests nous processadors que començarem a veure en nous Mac a finals d'any.
Els processadors Apple Silicon no tenen la mateixa arquitectura que els processadors d'Intel, això implica que els desenvolupadors hauran de adaptar totes les seves apps perquè funcionin en aquests nous Mac. L'arquitectura d'Apple Silicon serà ARM, la mateixa que tenen els processadors de la sèrie A que ens acompanyen a l'iPhone i l'iPad des de fa anys.
Aquest període de transició fa dubtar els usuaris, i amb molta raó, sobre què és millor fer en aquest moment, comprar un Mac actual amb Intel o esperar els primers amb Apple Silicon? Intentarem resoldre aquest dubte.
¿Mac amb Intel o Mac amb Apple Silicon?
És una pregunta bastant difícil de respondre ara mateix. Apple assegura que els seus processadors són tan ràpids com els d'Intel i que a més atorgaran als dispositius portàtils noves possibilitats. En ser processadors més eficients i que no necessiten ventilació, la bateria dels MacBook durarà més i els dissenys podrien ser més fins.
Un dels dubtes és el rendiment d'aquests processadors, tanmateix, si Apple ha decidit fer aquest salt és perquè a nivell de potència ho té tot sota control i val la pena. A més, el control total del programari i el maquinari farà que aquests Mac tinguin millor rendiment, tal com succeeix en els iPhone i iPad.
També cal tenir en compte que la majoria d'usuaris no sap quin processador té el seu ordinador, per la qual cosa la potència no és una cosa que interessi massa, només saben que un i7 és millor que un i5, i que aquest és millor que un i3. Tanmateix, els nous processadors i3 són més potents que els i5 de fa uns anys, per la qual cosa és normal que els usuaris no ho entenguin gaire. La gran majoria només vol que els seus ordinadors funcionin bé per a les principals tasques per a les quals els han comprat.

Per aquest motiu, la potència, llevat de casos determinats, no és un problema per a la majoria d'usuaris. El gran problema al qual es poden enfrontar els que es facin amb els primers Mac amb processador ARM està relacionat amb el programari, ja que hi haurà moltes aplicacions que no estiguin completament adaptades.
Apple hi ha pensat oferint als desenvolupadors diferents eines perquè puguin adaptar les seves aplicacions de forma senzilla a la nova arquitectura. A més, per als qui no ho facin, Apple ha creat un programari anomenat Rosetta 2 que s'encarregarà de "traduir" les apps dissenyades per a Intel perquè els Mac amb Apple Silicon puguin executar-les.
D'altra banda, Apple ha promès que tots els Mac amb Intel llançats durant els últims anys, i els que puguin arribar en els pròxims mesos, continuaran tenint suport durant la seva vida útil i "diversos anys" d'actualitzacions.
Aleshores, ¿què faig?
La nostra recomanació a dia d'avui és que si pots esperar als nous Mac amb processador Apple Silicon esperis. Segurament aquests nous Mac incloguin novetats molt interessants no només ara, sinó en forma d'actualitzacions de macOS. Encara que Apple hagi promès suport als Mac amb processadors Intel, és probable que els que tinguin Apple Silicon rebin més novetats. Per tant, el nostre consell és el d'esperar, sempre que siguis un usuari normal. Això sí, si necessites sí o sí un nou ordinador, els Mac actuals continuen sent excel·lents dispositius.

Si ets un usuari professional, segurament saps més que jo sobre el tema, i el normal és que sí et compensi fer-te amb un Mac amb Intel en aquests moments. Els que fan servir el seu Mac per treballar en disseny o edició solen canviar d'equip cada poc temps, i Apple té ara estupends dispositius amb Intel, en els quals a més es pot instal·lar Windows de forma nativa. Ja hi haurà temps per veure com evolucionen els Mac amb Apple Silicon d'aquí a 2 o 3 anys, de moment està per veure que puguin assolir la potència d'un i7 o un i9. Probablement Apple no pugui oferir alguna cosa equivalent en aquesta primera etapa de transició.
Com veus la resposta no és senzilla, una transició com aquesta sempre genera dubtes en els usuaris. Tot i que Apple ha promès que serà transparent per a tothom i que cap usuari, ni els dels Mac amb Intel ni els dels nous amb Apple Silicon, tindrà cap problema. Esperem que compleixin.