Els serveis bàsics acumulen la major part de les reclamacions, inspeccions i sancions de consum de l’any 2022. L’Agència Catalana del Consum va rebre l’any 2022 gairebé 25.000 reclamacions, la majoria relacionades amb aquests serveis, va fer més de 1.000 inspeccions i va resoldre sancions per més de 4 milions d’euros. Els sectors que es consideren bàsics són els de subministraments de llum, gas i aigua; les telecomunicacions; els transports; els serveis immobiliaris o els bancaris. D’altra banda, l’Agència ha registrat un augment de les denúncies, que han crescut un 17 % fins a arribar a les 3.148.

consum2
 

Empreses amb més reclamacions

Empreses energètiques, operadores de telefonia, companyies aèries i entitats financeres encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions, en l’ordre següent: Endesa (1.301 reclamacions), Naturgy (1.298), Orange (982), Vodafone (899), Vueling (773), Energia XXI (647), Ryanair (571), Edistribución (476), Telefónica (413) i CaixaBank (333).

Mediació 

Des de la Generalitat, i davant d’aquestes preocupants xifres, s’ha anunciat que s’assignarà un inspector a cadascuna de les empreses que reben més reclamacions. L’objectiu reduir el nombre d’incidències de consum i trobar els mecanismes per resoldre els conflictes a través de la mediació o arbitratge.

Xifres preocupants al sector elèctric i bancari

Les reclamacions en el subministrament de llum han augmentat un 78 % com a conseqüència dels canvis introduïts en la factura elèctrica el juny del 2022 i al sector bancari les reclamacions han augmentat un 9,9%, però la preocupació també és notable, perquè només se resol de manera satisfactòria un 32%.