Endesa Energia subministrarà finalment a Adif Alta Velocitat l'energia que permet que es moguin per la xarxa ferroviària els trens de Renfe, Iryo i Ouigo, els tres operadors d'alta velocitat que ofereixen serveis a Espanya a través de les seves diferents marques.

EuropaPress 4985813 au renfe estacion lyon punt sortir barcelona
 

1600 milions d'euros

El valor del contracte ascendeix a 1.600,5 milions d'euros i avarca des d'abril d'aquest any fins al desembre de 2025 incloent una possible pròrroga de dos anys. A més, Endesa ha tancat un altre contracte de 109,6 milions d'euros i Iberdrola un altre de 31,1 per subministrar energia a estacions, terminals de mercaderies i altres recintes ferroviaris per idèntic termini i amb possibilitat de pròrroga d'un any. Amb tot, el cost final dependrà dels consums i el preu de l'electricitat al mercat a l'engròs.

Quant en consumeixen els trens?

Durant 2022, la tracció ferroviària de la xarxa convencional de Adif i la seva xarxa d'alta velocitat van ascendir 2.409 GWh. El 2021, amb menys operadors utilitzant la xarxa, el consum va ser menor: 2.106 GWh. Les estacions, terminals de mercaderies i altres infraestructures ferroviàries van consumir 2021 241 GWh i el 2022, 286 GWh. Actualment, les empreses ferroviàries no poden, per llei, acudir al mercat elèctric i negociar directament els preus amb les energètiques, el que repercuteix negativament en el preu final del servei. Podran algun dia els diferents operadors ferroviaris disposar dels seus propis sistemes de generació d'energia i, així i potser, abaratir costos? Durant l'era del vapor, companyies com|com a Camins de Hierro del Nord o MZA disposaven de les seves pròpies explotacions carboníferes (Camins de Hierro del Nord a Barruelo, Palència, i MZA a Villanueva del Río i Mines, Sevilla) i fàbriques de briquetes, els maons de carbó que es cremaven a les locomotores- Arribarà a passar el mateix ara amb la revolució verda?