Les bateries tenen un problema molt greu i, molt més encara, des que s'utilitzen per a propulsar cotxes: es degraden. T'imagines gastar-te 40.000 euros en un cotxe i trobar-te que, després de deu anys d'ús, només t'ofereix 150 quilòmetres d'autonomia en lloc dels gairebé 400 dels quals et parlaven abans de comprar-lo? Doncs això, precisament, és el que succeeix ara. Per això, el nombre de científics que intenten descobrir una manera de solucionar aquest problema creix cada any. Un dels que més èxit ha tingut recentment és un equip de la Universitat de Chicago.

baterias liti vs niquel 201963022 1575376189 2
 

Què han aconseguit?

Ho expliquen en un estudi que acaben de publicar a la revista científica Joule: han descobert que la degradació dels càtodes de la bateria és una conseqüència del deteriorament que provoca l'expansió i contracció d'elèctrode. Quan es treballa amb un metall molt lleuger com el liti, que ofereix una alta relació entre pes i densitat d'energia, l'acumulació de cicles de càrrega i recàrrega fa que es generin danys físics que llasten el funcionament de les bateries fins a fer-les prácticament inservibles.

Com se soluciona?

El resultat de la investigació revela que la variació en l'arquitectura de diferents àrees de la bateria és el que fomentava molts dels canvis estructurals. La corrosió de l'electròlit ocorre|passa amb més freqüència en una prima làmina que recobreix la superfície del càtode i, per això, el que convé és desenvolupar xarxes estructurals diferents capaces de prevenir la degradació dels contactes amb els materials actius. sigui com fos, i en el que al consumidor es refereix, la conclusió és clara: si has de comprar un cotxe, pensa-ho dues vegades abans d'optar per un d'exclusivament elèctric si no vols haver de canviar de vehicle cada deu anys. Una altra opció, sempre vàlida, és el rènting, però això implica acceptar el que porten anys repetint els apòstols de la bona nova: arribarà un dia en què no tindrem res i serem feliços. O això diuen.