Umbracles fora de producció, menys exportacions i preus disparats a molts mercats. El cost de l'energia altera completament els mercats de fruita europeus a pocs mesos que arrenqui al sud d'Europa la campanya fructícola 2023. Espanya continua sent un dels principals productors hortofructícoles mundials i el context és propici per a més avenços, fins i tot.

Fruites i verdures supermercat / Foto: Europa Press
 

El desafiament a Espanya és mantenir la producció

Amb la Gran Bretanya, destinació tradicional de part de la fruita espanyola, conte com|com a supermercats com Tesco, Aldi o Asda i el vet rus a les importacions procedents de la UE, els productors espanyols (que van exportar un 10% menys de fruita a mercats europeus a conseqüència de la minvada de la producció que va generar la climatologia adversa) s'enfronten al desafiament de mantenir aquest any la demanda d'altres mercats internacionals. A Espanya, alhora, importem el 2022 un 7% més de fruites i verdures que el 2021. Principalment eren fruites com el plàtan, la pinya o l'alvocat que arriben, a més, en èpoques en què les plantacions canàries o andaluses (alvocat) no produeixen, però també es va importar taronja i fruita de pinyol, ja que les gelades i la sequera de 2022 van reduir la producció.

Floracion 970x640
 

Menys exportacions

Espanya no és l'únic país que exporta menys, ja que el Marroc, amb climatologia similar a l'espanyola, limita exportacions per garantir, primer, l'abastament al seu mercat intern. Alhora; La Gran Bretanya, Holanda, Bèlgica i Alemanya han deixat de produir en hivernacles pels alts costos energètics i la demanda de fruita procedent del sud d'Europa i el Nord de l'Àfrica creixerà en aquests mercats. Per a Espanya, i segons organismes com la Coordinadora d'Organitzacions d'Agricultors i Ramaders, hi ha una oportunitat certa però podrem aprofitar-la?