El mercat de les consoles està dominat per PlayStation 4, amb aproximadament 50 milions d'unitats venudes a tot el món. Darrere seu hi ha l'Xbox One, el seu rival directe, que durant els últims mesos ha estat remuntant en vendes des del llançament de la seva versió Slim a l'agost. En vigílies de Nadal, i ara amb la també versió Slim de PlayStation 4 i la versió Pro, que recupera terreny al mercat, la batalla és intensa. No obstant això, hi ha altres plataformes al mercat que també pretenen triomfar aquestes festes. Quina consola cal comprar aquest Nadal?

La nova família PlayStation 4

PlayStation 4 és la que mana per números. Des del seu llançament guanya en vendes i de cara a aquest tancament del 2016 ha volgut posar tota la carn a la graella amb la versió Slim, la Pro i la realitat virtual amb les VR. D'una banda, PS4 Slim suposa un nou disseny que la fa un 30% més petita, menys pesant, amb més eficiència energètica, sortida d'àudio HDMI, un canvi en els botons d'encesa i extracció de disc (abans tàctils i ara físics) i un port USB menys que el model estàndard. La Slim té un preu recomanat de 299 euros en la seva versió amb 500 GB de disc dur per instal·lar-hi els jocs, aplicacions i actualitzacions. Alguns comerços ofereixen el mateix model rebaixat de preu i alguns hi inclouen jocs. La versió amb 1 TB de disc dur oscil·la entre els 350 i els 399 euros.

D'altra banda, PlayStation 4 Pro és el model d'alta gamma de la família PS4, molt de l'estil del mercat dels smartphones. La Pro té més potència gràfica que el model estàndard i pot assolir l'Ultra HD o 4K en jocs i continguts en línia; això sí, no té un reproductor Blu-ray 4K. També utilitza l'HDR, tecnologia que li permet lluir un millor contrast entre blancs i negres, cosa que produeix una imatge molt més propera a la realitat. Alguns dels seus jocs, no tots, podran gaudir d'aquestes novetats gràcies a actualitzacions. El catàleg és el mateix en els tres models de PlayStation 4, però la Pro és la que treu les virtuts més importants, no només en el camp visual sinó també pel que fa a rendiment. Cal tenir en compte que l'experiència completa només es viu si es disposa d'un televisor 4 K, ja que d'altra manera no s'esprem la qualitat que pot oferir la plataforma. El preu és de 399 euros.

Amazon

Xbox One, més competitiva que mai

A l'altra banda del ring hi ha Microsoft amb el seu Xbox One. La consola nord-americana va tenir un mal inici de vendes el 2013 per culpa d'unes polítiques de servei molt polèmiques i un preu de 500 euros que venia inflat per culpa del dispositiu Kinect. Amb la marxa del Don Mattrick de la direcció de la divisió Xbox i l'entrada de Phil Spencer, la companyia va fer un cop de timó. Una interfície més bona, retrocompatibilitat amb títols d'Xbox 360, un nou disseny de les funcions multimèdia, botiga en línia, serveis i aplicacions com EA Access i altres novetats. Anar darrere en vendes respecte al seu competidor directe i un mal inici en aquesta generació de consoles va provocar que des de Redmond es posessin les piles per oferir la millor experiència possible a l'usuari. Això s'ha vist millorat amb la sortida de l'Xbox One S, el model Slim, amb un nou disseny que la fa un 40% més petita que el model original, amb la font d'alimentació per dins i amb un nou acabat, fins i tot en el comandament. També té suport HDR i resolució 4K en continguts multimèdia, a més de reproductor Blu-ray 4K, cosa que hem vist que no té el millor model de PlayStation. El preu és de 299 euros, el més bàsic, encara que per aquesta mateixa suma es poden trobar ofertes en botigues que inclouen algun joc. D'altra banda, la versió estàndard d'Xbox One ha vist reduït el preu fins als 189 euros de cara a aquest Nadal, una enorme rebaixa per a qui es plantegi aconseguir aquesta consola. Una reducció de preu semblant s'explica per la necessitat de Microsoft d'intentar vendre en un mercat espanyol que està pràcticament monopolitzat per PlayStation. Respecte a una versió d'alta gamma que competeixi de tu a tu amb PS4 Pro, des d'Xbox treballen en el que han anomenat Project Scorpio, que prometen que serà la consola més potent del món i que veurà la llum d'aquí a un any.

Microsoft

Nintendo i els seus Pokémon

En una dimensió paral·lela hi ha Nintendo, que ja ha anunciat que deixa de produir la Wii U, la seva consola de sobretaula, amb la qual no ha tingut l'èxit de vendes que sí que va tenir la seva predecessora. Ara la companyia japonesa se centra en Nintendo Switch, que llançarà a mitjan 2017 i que pretén innovar mitjançant un híbrid entre consola de sobretaula i consola portàtil. Mentrestant, i malgrat que la Wii U queda relegada a un segon pla, es pot trobar en algunes botigues a un preu aproximat de 299 euros amb joc inclòs.

Al tron de Nintendo hi ha asseguda la seva versió portàtil, que conté diferents versions segons el preu que estigui disposat a pagar cada un: Nintendo 2DS, Nintendo 3DS o New Nintendo 3DS. La New és la versió millorada de la 3DS estàndard i la seva versió més cara és la XL, amb un preu de 199 euros. A més, Nintendo no ha hagut d'esperar a Nadal per obtenir un increment notable en les seves vendes. Pokémon GO, el joc de moda de l'estiu, i Pokémon Sol i Lluna, l'última generació de la franquícia llançada aquest mes de novembre passat, han provocat un creixement del 361% de vendes de Nintendo 3DS.

En definitiva, aquest Nadal pot ser molt aprofitable per a tota mena de consumidors: els que no estiguin disposats a gastar-se molts diners poden comprar les versions estàndards de les consoles, ja que els han reduït el preu; mentre que els que vulguin anar a l'avantguarda i puguin permetre's gastar una mica més podran aspirar a aconseguir versions millorades i més noves, encara que el catàleg i els serveis, cal reiterar, són exactament els mateixos en tots els casos.