Viatjar en bus des de Mollet del Vallès fins a Granollers i amb parades a Parets del Vallès i Lliçà de Vall, serà des d’aquest 25 de març més sostenible encara: la Generalitat, mitjançant l’operadora Sagalés, ha adquirit tres autobusos 100% elèctrics per a prestar el servei de la línia 330, que uneix aquestes localitats.

photo 6033044435484393624 y
 

Inversió

Els tres vehicles substituiran els dos autobusos dièsel que actualment fan aquest recorregut, amb la qual cosa la línia passarà a ser elèctrica. Els 3 nous busos han tingut un cost d’1.650.000 € i estaran operatius a partir del 25 de març. Es tracta de 3 unitats de 13,27 metres d’allargada i amb capacitat per 56 passatgers, 45 d’asseguts i 11 de drets, a més d’una plaça per a cadira de rodes. L’autonomia és de 300 quilòmetres. Els tres autobusos realitzaran, en conjunt, uns 240.000 quilòmetres l’any, generant un estalvi anual de 87.000 litres de gasoil i de 330 tones de CO2. La línia 330, d’altra banda, incrementarà l’oferta i passarà a disposar 28 expedicions per sentit en dies feiners, 8 expedicions més les actuals. Els dissabtes feiners disposaran de 21 expedicions per sentit i els diumenges de 19 expedicions per sentit. Actualment, els caps de setmana operen amb 6 expedicions d’anada i 5 de tronada. Els dies feiners d’agost passaran a tenir 23 expedicions per sentit, quan ara en tenen 10 per sentit. La línia va transportar l’any 2023 un total de 209.711 viatgers. Es tracta d’un augment del 8,5% respecte als 193.183 viatgers registrats l’any 2022.

No és una actuació aïllada

L’electrificació d’aquesta línia forma part del Projecte pilot de mesures ambientals per la mobilitat laboral al corredor Besòs-Congost-Mogentcoordinat pels departaments de Territori i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i l’Autoritat del Transport Metropolità. El Pla, activat el 2020, contempla 36 accions – 24 d’executades i 12 en procés – que són finançades amb 1,67 milions d’euros procedents del Fons climàtic, que es nodreix dels impostos ambientals i de les sancions per infraccions de la normativa que regula la contaminació atmosfèrica. Es calcula que la implantació de totes les accions permetran reduir en els pròxims 5 anys l’emissió de 5.500 tones de CO2. Entre les actuacions destacades hi ha, per exemple, els tres bicitancats – aparcaments segurs de bicicletes- que s’han instal·lat a les estacions de tren de Montmeló, Les Franqueses-Granollers Nord i La Llagosta. Es preveu instal·lar-ne tres més a les estacions de Mollet – Sant Fost, Mollet- Santa Rosa i Granollers-Canovelles. En la mateixa línia, s’ha realitzat una prova pilot per facilitar i prioritzar l’estacionament dels usuaris de les estacions de Les Franqueses-Granollers Nord o Cardedeu. També s'ha adequat l’aparcament d’enllaç de bus a Santa Eulàlia de Ronçana on hi dona servei la línia Exprés e7 que transcorre per la Vall del Tenes i s’han fet diversos treballs per la creació d’un nou aparcament d’enllaç a Lliçà d’Amunt.