L'estiu 2024 es presenta amb perspectives immillorables per a les aerolínies i això, sovint, no implica horitzons idonis per als passatgers: quan la demanda creix, les aerolínies que venen bitllets de més no són poques i els casos d'overbooking es multipliquen. L'excés de reserva derivat de la inadequada pràctica consistent a vendre més bitllets que seients té un avió pot deixar a molts passatgers a terra. Arriba sempre llavors el moment de fer valer els drets propis i exigir una compensació.

Aeropuerto de Barajas. Europa Press
 

Reglament

Encara que la pràctica de l'overbooking és legal implica una contrapartida: el dret a rebre una compensació per a aquells passatgers afectats. S'estableix així al Reglament CE 261/2004, que indica que, si et deneguen l'embarcament a causa d'un excés de viatgers a bord de l'avió (overbooking) o per raons operatives i no renuncies voluntàriament a la teva plaça, tens dret a rebre una indemnització pel perjudici que se t'ha ocasionat, sempre que t'hagis presentat a temps per facturar i amb la reserva del vol i els documents de viatge vàlids."

Per què les aerolínies ho practiquen?

L'overbooking és una pràctica comuna en les aerolínies i el motiu és clar: la majoria de vegades hi ha un petit percentatge de passatgers que no arriba a temps al seu vol o que decideix cancel·lar el seu viatge abans del dia de partida deixant el seu seient lliure, per la qual cosa l'aerolínia té cert marge per vendre bitllets de més. "A molts passatgers els fa por arribar a l'aeroport i que els diguin que el seu vol és ple i que no poden viatjar, però a la pràctica és la incidència amb què menys ens trobem en Reclamio.com. De fet, el 2023 només un 4,14% de les queixes que tramitem es van deure a la pràctica de l'overbooking. Tot i així, és una incidència que genera un gran contratemps en el viatger que la pateix, ja que pot haver de cancel·lar les seves vacances o tenir problemes per tornar a casa seva, per la qual cosa si ens ocorre hem de reclamar la indemnització pertinent per ser compensats," expliquen des de Reclamio, empresa especialitzada en reclamacions aèries.

Què fer?

En cas d'overbooking, l'aerolínia intentarà primer buscar voluntaris que vulguin modificar la data o l'hora del seu vol per voluntat pròpia, encara que moltes vegades no n'hi ha o no són suficients per desallotjar l'excedent de bitllets de cara al vol. Quant als seus drets, el passatger afectat té dret a una indemnització; a elegir entre reembors, transport alternatiu o canvi de reserva a una altra data; i a rebre assistència de la companyia aèria. Des de Reclamio.com recomanen que d'entrada el passatger afectat per un overbooking no accepti vals ni gratificacions a canvi del seu seient i que exigeixi conèixer la causa de la denegació d'embarcament. "Moltes vegades passa que la companyia aèria ofereix canviar-li el vol al passatger i a més donar-lo 250€, però en forma de bo per bescanviar en altres vols de la mateixa companyia, per a així estalviar-se pagar la indemnització", expliquen.

Més enllà del que cada empresa ofereixi, cal tenir clar sempre que el passatger afectat té dret a ser indemnitzat. La quantia varia segons la distància: 250€ en vols de fins a 1.500 km de distància; 400€ en vols d'entre 1.500 km i 3.000 km de distància; i de 600€ en vols de més de 3.000km de distància. A més, la companyia ha d'oferir també la possibilitat de reemborsar el bitllet o posar a disposició un transport alternatiu l'abans possible. Finalment, l'aerolínia està obligada a brindar assistència gratuïta en forma de begudes, alimentació, allotjament, transport d'anada i tornada entre l'allotjament i l'aeroport i dues trucades, missatges per fax o correu electrònic. En cas que no ofereixi assistència i sigui el viatger que pagui les despeses, és important conservar els tiquets per demanar posteriorment el reembors, sempre que siguin necessaris, raonables i adequats.