Diran el que vulguin, però quan Toyota, la marca, que va llançar el 1997 el primer cotxe híbrid destinat al gran públic s'embarca en un projecte tan complex com desenvolupar un combustible propi, està clar que alguna cosa falla en aquesta història tan bonica que ens expliquen i que té els cotxes elèctrics com a protagonistes. Que Porsche, un fabricant de cotxes de luxe, vulgui un combustible neutre per garantir que uns quants privilegiats poden continuar gaudint de les sensacions que procura trepitjar l'accelerador d'un cotxe de combustió té un significat, però que ho faci Toyota, la marca que més cotxes va fabricar a tot el món el 2022, té un altre. La carrera dels carburants nets ja ha començat i molt rar serà si durant els propers mesos no se sumen més marques i més petrolieres. Toyota, per cert, va de la mà d'Exxon Mobile.

que són els i combustibles o combustibles sinteticos que poden salvar al cotxe dièsel i gasolina
q

Combustibles neutres

Allò de Porsche, amb tot, pot anar més seriosament del que sembla perquè els enginyers d'aquesta marca que, al cap i a la fi, no deixa de ser cap altra cosa que el segon fabricant mundial de cotxes (sí, Volkswagen), porten mesos treballant en el desenvolupament d'un combustible sintètic neutre que no realitzi aportacions noves de diòxid de carboni a l'atmosfera des de fa mesos. Compten, de fet, amb poder arribar a comercialitzar-lo a uns dos euros el litre, però encara no està clar si en aquesta quantia s'inclouen o no els costos de distribució i el marge de negoci que vulguin aplicar. D'entre totes les grans marques, el conglomerat Volkswagen és la que més avançada està, però les grans petrolieres tampoc no estan quietes: Repsol té ja projectes en marxa. Amb tot, Toyota té un altre soci: Exxon Mobile. Amb ella, treballa en una nova barreja sintètica que reduirien fins i tot en un 75% les ja limitades emissions dels motors de combustió actuals, que poc o gens han de veure quant a eficiència amb els de fa una o dues dècades. Amb això, s'assolirien dues fites: reduir de manera dràstica l'empremta de carboni que implica fabricar un cotxe i utilitzar-lo i, també, permetre que el motor de combustió es pugui continuar utilitzant. De fet, el que s'aconseguiria posarà a molts la carn de gallina: per si mateix, Toyota no planteja cap altra cosa que un cotxe com els de sempre l'impacte dels quals sobre el medi ambient sigui menor que el d'un cotxe elèctric.

toyotaprius 86
 

En proves

En un context en el qual les existències de liti són escasses, el problema derivat de la degradació que pateixen les bateries continua sense solucionar-se i el preu dels cotxes elèctrics no es redueix; Toyota i Porsche van camí de trobar la quadratura del cercle i passar la mà per la cara dels jerarques europeus que, des dels seus despatxos i sense pensar en les necessitats del ciutadà mitjà, han volgut fer veritat aquest mantra altermundista de no tindràs res i seràs feliç que condemna als cotxes de combustió i ens aboca a un món en el qual el cotxe multiusuari –per culpa dels preus dels elèctrics- serà la norma. Creuem els dits perquè, per a tothom a qui ens agrada conduir, el futur depèn de si Toyota, Porsche, Exxon Mobile, Repsol i d'altres triomfen en el seu afany d'aconseguir carburants nets i assequibles. En depèn que puguem continuar tenint un parell de cotxes per família i continuar sent, com a mínim, tan lliures com ho som avui en termes de mobilitat.