Amb gener, arriba l'hivern de veritat i als mesos més freds de l'any els acompanyen, gairebé sempre, la neu, les pluges i un enemic de la seguretat viària que es diu aquaplanning. Fins ara, només uns pneumàtics en perfecte estat i certa dosi de perícia al volant servien per sortejar-lo però, ara, tenim una alternativa que s'acaba de presentar en el CES 2023 de Las Vegas i es diu Digital Aquaplanning Information o, si prefereixes les sigles, DAI.

Què és?
Es tracta, en concret, d'un sistema que actua sobre l'asfalt i que ha desenvolupat una empresa emergent italiana anomenada EasyRain juntament amb Bosch i a ItalDesign. El dispositiu inclou diversos sensors que analitzen l'estat de l'asfalt i dels pneumàtics del vehicle i detecten situacions de potencial risc de les que s'avisa el conductor mitjançant alarmes. A més de perills vinculats a la presència d'aigua en el carretera, reconeix igualment situacions de risc potencial vinculades a neu, gel, sots|sotragades o grava. Per descomptat, s'adapta a qualsevol tipus de pneumàtic.
Com actua contra l'aquaplanning?
L'aquaplanning succeeix quan la velocitat i l'excés d'aigua a la carretera impedeixen que els pneumàtics del teu cotxe puguin evacuar el fluid que se situa entre el seu superfície i l'asfalt. En ocórrer això,se perden l'adherència i la tracció i resulta gairebé impossible controlar el vehicle. Amb el nou sistema, cada vegada que es detecta una situació de risc potencial, s'activa juntament amb l'alarma un raig d'aigua controlat que es llança des del para-xocs i per davant de les rodes per eliminar la capa excessiva d'aigua sobre la qual el vehicle ha de passar. Les rodes recuperen així el contacte amb la calçada. L'aigua que s'aboca sobre la carretera procedeix del dipòsit de l'eixugaparabrises i la instal·lació del sistema requereix poques modificacions. De moment, la companyia ho ha provat ja en vehicles Audi de sèrie.