Per què viatgem? Com triem els viatges? Fem diferents escapades durant l'any o un gran viatge en una època de l'any concreta? Què busquem quan viatgem? "Viatgem perquè tenim una necessitat de viatjar", comenta Jordi Ficapal, antropòleg i director pedagògic i d'innovació de la facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi de la Universitat Ramon Llull. "Una vegada hem decidit que volem viatjar i satisfer aquesta necessitat, el que busquem és la inspiració". I aquesta motivació també inclou l'estètica, que ve determinada per necessitats d'aprenentatge o, fins i tot, poder-nos fer una gran fotografia al lloc on anem.

Però segons detalla l'expert, la nostra principal font d'inspiració són altres persones que viatgen, és a dir, amics o coneguts que han anat a un lloc i ens han explicat l'experiència. D'aquesta manera, exposa que un 60% de les decisions venen d'haver-ne parlat amb persones pròximes. Però no només això. Les xarxes socials també ens inspiren per viatjar. Pel que fa a les revistes de viatges o tríptics, cada vegada les tenim menys en compte, però encara ens inspiren en un 25% de les decisions.

carretera pixabay

Quan ja hem trobat la inspiració necessària i hem decidit que farem el viatge, toca planificar. "Durant la planificació del viatge dediquem molt de temps a mirar i remirar quines opcions tenim, i amb què invertirem el temps durant el viatge", comenta Ficapal. Així, fem recerca, comparem, ens inspirem —altre cop— i, finalment, comprem.

Ara bé, quan ja tenim el viatge no deixem de planejar. De fet, hi continuem pensant. "Un 30% dels viatgers es planifiquen amb antelació", assegura. 

Però també hi ha una part important que cada vegada agafa més pes en els nostres viatges i és compartir l'experiència. "Forma part de les generacions més joves, que volen compartir l'experiència en temps real. Què faig, on ho faig i amb qui ho faig", i destaca que hi ha una gran part de narcisisme. "Passo un gran moment i ho explico a tothom. Registro una experiència i la comparteixo a les xarxes". Malgrat tot, recorda que "les generacions més grans el que feien era sopar amb un projector i compartir les experiències i les fotografies. S'ha fet un gran viatge, i després arriba el moment del postviatge". 

I si viatgem en parella?

"Viatjar també vol dir prendre decisions. Per tant, viatjar en parella inclou les necessitats de dues persones. Així doncs, es constitueix un període de negociacions", recorda Ficapal. "El que busca un pot ser diferent del que busca l'altre". D'aquesta manera, exposa que elles tenen més curiositat per anar a llocs més llunyans, per exemple. Un 81% de les dones volen marxar lluny de casa, enfront d'un 73% dels homes. I un 83% de les dones en un viatge busquen relaxar-se, mentre que en els homes aquest percentatge és d'un 77%.

maletes pixabay

Segons l'expert, aquestes dades es podrien explicar a partir de la càrrega domèstica, que encara té un impacte superior en les dones. Elles tenen més desig de buscar experiències noves, amb un 69%; els homes, al seu torn, tenen més motivació que les dones a l'hora de buscar activitats esportives durant les vacances. 

Amb fills o sense?

Els viatges amb fills inclouen un aspecte diferent en la negociació. Però quan es viatja amb fills, Ficapal insisteix que l'edat d'aquests té molt a veure amb la decisió final, ja que "determina el tipus de vacances". Alguns estudis confirmen que un 95% de les parelles impliquen els fills en la presa de decisió, i fins a un 17% deixen decidir les vacances als fills.

"Cada vegada tendim més a fraccionar els viatges: viatges familiars, en parella, amb amics o, fins i tot, sols", remarca. "Fem més viatges, i més curts i accessibles". Ara bé, aquesta moda, subratlla Ficapal, és molt europea. "Continuem fent el típic viatge d'estiu, però fer 'el gran viatge' ha perdut terreny i n'ha guanyat el d'anar fent escapades curtes".