El vi ha guanyat prestigi en les darreres dècades. Se li ha donat un glamour que no tenia. Però en els darrers temps el seu consum s'està estancant. I el que és pitjor, és molt baix entre els més joves, els menors de 40 anys. La DO Catalunya, la principal denominació d'origen enològica d'aquest país, ha decidit emprendre una campanya per intentar guanyar un públic diferent per al vi. Els seus impulsors estan convençuts de que el consum de vi pot créixer, però que cal buscar nous segments de consumidors i, també, buscar noves formes de consumir. Per això han intentat buscar estratègies per assolir nous mercats. I aquestes noves estratègies les han presentat avui a la premsa a Casa Leopoldo, un restaurant històric, famós per la seva cuina d'arrel popular, i per haver estat el refugi, gastronòmic i intel·lectual, d'alguns dels membres més destacats de la gauche divine, encapçalats per Manuel Vázquez Montalbán, que va retratar el restaurant diverses vegades en les seves novel·les.

bohèmia morancho vinomics

Bohèmia, el Vinòmic de David Morancho.

Vinòmics

La DO Catalunya, per apropar-se al consumidor jove, va penjar fa un temps a la seva pàgina web uns quants "Vinòmics", relats gràfics en què el vi era el protagonista. Els relats van tenir un gran èxit, però molts amants del còmic reclamaven poder llegir les històries en paper. Ara els Vinòmics apareixen en un àlbum en paper, de la mà de l'editorial Norma Còmics. Un dels Vinòmics, Bohèmia, de David Morancho, va convertir-se en un curt promogut per la DO Catalunya i que va ser dirigit per Anna Petrus; aquesta obra ha començat un exitós recorregut per diversos festivals. Al seu repartiment hi figuren Roger Dalmases, Ferran Herrera i Bruna Cusí, aquesta darrera nominada a actriu revelació tant per als premis Goya com per als Gaudí.

Moments de prendre vi

La DO Catalunya apunta que cal allunyar-se de la imatge elitista del viatge, que s'ha ofert amb massa freqüència. Detecten que la sacralització del vi és negativa per a ampliar el seu públic, ja que hi ha molta gent que es desanima davant el rígid ritual de beure el vi, triar-lo, analitzar-lo... La DO Catalunya, justament, aposta per popularitzar el vi. Auspicia, per exemple, que en un país de clima càlid com aquest podria consumir-se molt més vi als bars, si es potenciés el consum de vi blanc fresc. Però, sobretot, apunta a que s'ha de buscar nous espais i moments on prendre vi, alliberant-lo de la càrrega elitista que fins ara tenia. Dins la estratègia de modernització, la DO Catalunya també ha renovat la seva pàgina web: www.docat.cat., i en ella ha incorporat una sèrie de consells per als no coneixedors del món del vi per tal d'animar-los a beure'n de forma regular. En el mateix sentit, ha renovat el seu distintiu de qualitat, tot modernitzant-lo.

casa marcelino do catalunya

Presentació de les novetats de la DO a Casa Leopoldo. Foto: Twitter @DOCatalunya.

La gran DO catalana

La DO Catalunya ha acomplert fa poc la majoria d'edat: ja ha passat els 18 anys, i en aquest temps no ha parat de créixer. El 2016, el darrer exercici del que hi ha informació completa, es van comercialitzar 60.300.000 ampolles; sembla ser que el 2017 se'n van posar a la venda una quantitat similar. Això representa en torn al 60% del vi català amb denominació d'origen (sense tenir en compte el cava, que tot sol comercialitza més ampolles que tota la resta). D'aquestes ampolles, el 45% es van destinar al mercat interior, i el 55% van orientar-se cap al mercat exterior (un 60% de les exportacions es van destinar a la UE). La major part de les ampolles comercialitzades per la DO Catalunya són de vi blanc, més del 50,3%; el 39,5% corresponen al vi negre, i la resta al vi rosat. En l'actualitat la DO Catalunya inclou 226 cellers, amb vinyes a 400 municipis. Els promotors de la DO apunten que en les gairebé dos dècades d'existència la DO ha millorat molt la qualitat dels seus productes, i esperen que, en l'actualitat, els consumidors apreciïn les millores i es pugui augmentar la sortida de productes.