A la capital del Baix Penedès, El Vendrell, els bancs que no atenguin presencialment les persones grans durant tot l'horari d'oficina poden acabar pagant una taxa d'ús de la via pública molt elevada. Es tracta de l'impost que els bancs paguen per instal·lar caixers automàtics. L'Ajuntament del Vendrell ha aprovat, per unanimitat, una moció presentada pel grup municipal de Primàries en què es proposa que la taxa que paguen els bancs per tenir un caixer automàtic al carrer passi de 848 euros a, per exemple, 10.000 euros. La iniciativa preveu establir una xifra econòmica molt alta per penalitzar els bancs que no despatxin personalment la ciutadania d'edat avançada.No obstant això, des del consistori vendrellenc també estudien que es faci una bonificació del 90% a les entitats que ampliïn l'horari d'atenció a les persones grans. Sobre el plantejament pioner que ha impulsat Primàries, el seu regidor, Josep Maria Llassat, espera que la iniciativa arribi a altres municipis. "Si s'aprova aquesta quantitat o una de similar, molt potent, pot ser que les entitats bancàries tinguin present això i modifiquin el seu comportament. Per això ens interessa que això s'escampi com a taca d'oli a altres municipis, perquè quan tinguem un centenar de caixers estarem parlant d'un milió d'euros, que és el que pot fer força", ha declarat.

Ara, l'Ajuntament del Vendrell, encapçalat per Kenneth Martínez Molina, crearà una comissió que estudiarà com aplicar l'acord i si es vol arribar als 10.000 euros de penalització. "Les entitats financeres estan traslladant una part de la seva atenció al client de l'interior cap a l'exterior. Per tant, al meu entendre, estan traient un profit abusiu de la via pública. Aquest fet desordena i genera molèsties a la via pública. Cal exigir als bancs que atenguin més bé els seus clients", ha assenyalat l'alcalde Martínez. Amb aquesta mesura, El Vendrell vol posar remei a un malestar creixent, sobretot entre les persones de més edat, ja que tenen dificultats per fer servir els caixers automàtics o fer gestions online.

Revisar el protocol d'atenció al públic

Recentment, la vicepresidenta i ministra d'Afers Econòmics i Transformació Digital, Nadia Calviño, es va reunir amb el sector bancari. La trobada pretenia abordar la inclusió financera de tota la societat. Una urgència que, segons Calviño, obliga a prendre mesures. La reunió es va produir després que un jubilat hagi recollit 430.000 signatures per denunciar les dificultats que es troben les persones grans a l'hora d'adreçar-se a entitats bancàries cada vegada més digitalitzades. La campanya també demana que no s'eliminin les cites presencials. De la reunió se n'ha extret el compromís que l'Observatori per a la Inclusió Financera, engegat per AEB i CECA, realitzi un diagnòstic de la situació i, en el termini d'un mes, les patronals bancàries revisaran el seu 'Protocol Estratègic per Reforçar el Compromís Social i Sostenible de la Banca', tot plantejant noves solucions per garantir l'atenció bancària de la gent gran.

430.000 signatures en una setmana

Un jubilat valencià de 78 anys, Carlos San Juan, va impulsar la campanya "Soc gran, no idiota" a la plataforma Change.org per donar resposta a les dificultats que pateix la població d'edat avançada amb els tràmits bancaris online i els caixers. Arran del gran nombre de signants, 430.000, San Juan ha aconseguit reunir-se amb el govern espanyol i el Banc d'Espanya. I el secretari general del Tresor i Finançament internacional l'ha convocat a una reunió que tindrà lloc al Ministeri. A través d'una carta, San Juan ha denunciat les adversitats que gent com ell afronten quan els obliguen a fer tràmits per internet o a través d'un caixer. És per aquesta raó que demana mesures concretes per pal·liar una problemàtica que afecta milers de persones. I és que es tracta d'un greuge per a les persones grans que s'agreuja quan a la localitat on viuen no hi ha ni un caixer automàtic. Crida l'atenció el fet que 450 municipis catalans no tenen sucursal bancària ni caixer automàtic.