Els sindicats del Metro estudien convocar noves vagues en les properes setmanes, coincidint amb el Congrés Mundial de Mòbils (MWC), que se celebrarà del 27 de febrer al 2 de març. Les negociacions del conveni estan paralitzades. El comitè d'empresa vol que s'aprovi un nou conveni per al període 2016-2019, perquè ara està en vigor el del 2008, que s'ha anat prorrogant.

Manca de voluntat?

El comitè d'empresa acusa la direcció de l'empresa d'haver assistit a les quatre reunions que s'han celebrat fins ara amb escassa voluntat negociadora. Fins i tot se l'acusa de no ser receptiva a aspectes en principi poc conflictius, com la reclamació del canvi de lloc de treball als treballadors amb problemes de salut. Carlos González, de la secció sindical de la UGT al Metro, assegura: "No s'entreveu cap acord i el Congrés Mundial de Mòbils està aquí. Si l'empresa no posa de la seva part, no sabem què pot passar. Tant de bo no hàgim d'arribar al conflicte però si ho hem de fer, es farà". Ha afirmat que no volen convocar vagues, però que "si la direcció no fa un pas endavant, aquesta seria una possibilitat". CCOO també ha acusat la direcció de l'empresa de "dilapidar" la negociació. Javier del Río, secretari de la CGT al Metro (el sindicat amb més representació al comitè d'empresa), s'ha mostrat més optimista sobre l'evolució de les converses, però tampoc descarta la convocatòria de vaga.

Negociació difícil

Fonts de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han manifestat que l'empresa té el màxim interès en la signatura del conveni, però que la negociació es plantejava difícil. A més a més, han apuntat que els membres del comitè d'empresa han estat desautoritzats en diverses ocasions per l'assemblea de treballadors, i que per tant l'acord amb els delegats hauria de ser aprovat posteriorment per l'assemblea.

El procés negociador

El mes de juliol passat, la direcció de TMB i el comitè d'empresa van arribar a un acord de mínims, ratificat per les assemblees, després de set mesos en els quals s'havien produït 13 vagues parcials i dos totals. Aquest acord, que s'està complint, contemplava un increment salarial mitjà del 7,2% en quatre anys, l'equivalent a l'1,8% anual. Per al 2016, l'increment previst era de l'1%, el màxim que permet la llei, igual que el 2017 i 2018, mentre que la pujada per al 2019 seria de l'1,5%. A aquests augments caldria afegir-hi els complements salarials vinculats al desenvolupament de la nova classificació professional. L'empresa ofereix també recuperar la plantilla de Metro que hi havia el 2013 i facilitar la jornada completa a 271 empleats que estan a temps parcial, a més de convertir en indefinits tots els rellevistes. El Metro de Barcelona té una plantilla de 3.555 persones i actualment compta amb 274 treballadors fora de conveni.