Cap canvi. La sala de vacances del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha denegat aplicar com a mesura cautelar el 25% de castellà a les escoles catalanes, tal com li havia demanat aquest agost l’Asamblea por una Escuela Bilingüe, com a últim intent per aplicar la sentència que ordenava aquesta mesura a tot el país i que el mateix TSJC va suspendre la seva aplicació el juliol passat a causa de la nova normativa aprovada pel Govern. En la resolució, coneguda aquest dilluns i avançada per l’agència EFE, el tribunal no canvia el criteri de la sala que va dictar la resolució el 2020 i va ser confirmada pel Tribunal Suprem el 2022, i que finalment ha paralitzat aquest estiu.

La secció 5 de la sala contenciosa administrativa del TSJC va admetre que les noves lleis aprovades pel Govern i el Parlament -el decret Llei 6/22 i la Llei 8/22- impedien l’aplicació de la seva resolució, però alhora afirmava que “poden vulnerar diversos articles de la Constitució espanyola” en assegurar que no es garanteix l’educació en castellà. Amb la resolució del 4 de juliol passat, el TSJC aturava l'aplicació de la sentència del 25% de castellà a tots els centres i portava les noves lleis catalanes al Tribunal Constitucional (TC).

Escuela Bilingüe es queixa del TSJC i del fiscal

L’Asamblea Escuela Bilingüe ha denunciat a Twitter la resposta del TSJC i ha anunciat que presentarà recurs contra la resolució. L’entitat reclamava que en l’inici d’aquest curs 2022-23 “s’impartís alguna assignatura en castellà”.  L’entitat també critica que “sorprenentment el fiscal s’alinea amb el Govern i també s’oposa a les mesures cautelars”. Des d’Educació s’insisteix que els escolars acaben les etapes educatives amb plens coneixements de castellà i català i que cada centre educatiu aplica els reforços pertinents.

 

L’aturada de la sentència del 25% de castellà no serà eterna. La secció 5a de la sala contenciosa administrativa del TSJC va acordar a finals de juliol de plantejar al Tribunal Constitucional (TC) una qüestió d’inconstitucionalitat respecte al decret llei 6/22, que fixa els criteris aplicables a l’elaboració, aprovació, validació i revisió dels projectes lingüístics dels centres educatiu aprovat pel Govern el maig passat, i també de la llei 8/22, sobre l’ús i aprenentatge de les llengües oficials en l’ensenyament no universitari, aprovat pel Parlament, en concloure que la llengua castellana no hi està representada com a oficial.

 El TSJC va preguntar el parer de les parts personades sobre si calia portar les dues normes al TC, però per alguns juristes, el fet que el TSJC hagi tingut la iniciativa de dur les lleis al TC "demostra la fi de la separació de poders". En la resolució de juliol, el tribunal acusa el Govern i el Parlament de "bloquejar" l'execució de la seva sentència, amb les dues normes, que ja considera inconstitucionals.