El RACC ha presentat aquest dilluns, 18 de desembre, una nova edició, la 22a, de l’estudi d’avaluació de les carreteres de Catalunya EuroRAP, que serveix per analitzar l’accidentalitat a la xarxa viària catalana. Aquest estudi, que es fa en col·laboració amb el Govern, analitza el volum de vehicles que circulen per les carreteres de Catalunya amb el nombre d’accidents greus i mortals que s’hi registren, i serveix per detectar les zones més perilloses d’una xarxa viària catalana que supera els 6.300 quilòmetres en els seus trams interurbans.

L’estudi del RACC torna a situar la carretera de l’Arrabassada, la BP-1417, entre Barcelona, des de la B-20, i fins a Sant Cugat del Vallès, a la BV-1462, com el tram més perillós de la xarxa viària catalana. En els poc més d’onze quilòmetres tenen un risc "molt alt", segons la mitjana anual d’accidents amb morts i ferits greus que s’han registrat en el darrer trienni, entre 2020 i 2022, que és amb les dades que s’ha fet l’estudi, per tenir informació amb més fons que no només les del darrer any. També tenen un risc "molt alt" les carreteres B-502 entre Vilassar de Dalt i Argentona i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès.

Risc "alt" i "molt alt" en carreteres de tot el país

La primera, la B-502, l’any passat no sortia en aquest rànquing de carreteres més complicades. La GI-641, entre Torroella de Montgrí i l’Estartit, durant cinc quilòmetres, és la carretera més complicada de la demarcació de Girona, amb un risc "alt" d’accidentalitat. La carretera TP-7225, entre Reus i el Morell, també té un risc "alt" i és la més perillosa del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre. A Lleida, la carretera més perillosa és la C-13, entre Lleida i la Sentiu de Sió, durant gairebé 26 quilòmetres. 

Segons aquest estudi del RACC els deus trams més perillosos de la xarxa viària catalana són vies convencionals de calçada única i els tres que tenen risc "molt alt" són a la demarcació de Barcelona. En el cas de la carretera de l’Arrabassada la mitjana d’accidentalitat es dispara pels sinistres amb motos; en més del 90% del accidents en aquesta carretera de Barcelona hi ha motocicletes, com a mínim una, involucrada. Cada dia passen, de mitjana, 6.700 vehicles per aquesta carretera.

La carretera C-42, entre l’Aldea i Tortosa, a les Terres de l’Ebre, és, segons les dades d’accidentalitat recollides pel RACC, la més segura del país, tot i el gran nombre de vehicles que la transiten, 17.700 vehicles cada dia. Entre 2020 i 2022 no s’ha registrat cap accident greu o mortal. 

Cada cop més accidents de motos i bicicletes

La carretera B-10, entre el Nus de la Trinitat i l’enllaç a la B-20 és el tram on hi ha més accidents amb motos i ciclomotors per quilòmetre. En canvi, la carretera on hi ha més accidents amb bicicleta és a la N-340 entre l’enllaç de la B-24, a Cervelló, i l’enllaç a la B-23. Les motos estan involucrades en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus, tot i que només representen el 2,3% de la mobilitat del país. En els accidents amb bicicletes també han crescut els darrers anys, un 75% en els darrers deu anys.

L’estudi EuroRAP del RACC també destaca que els accidents mortals i greus han disminuït, entre 2022 i 2022, un 7%, si bé la mobilitat global a Catalunya ha augmentat un 0,4%, fet que fa que el risc global de conduir per Catalunya hagi baixat un 7,4% a la xarxa viària de Catalunya. Amb tot, però, en un 24% de les carreteres del país el risc és “alt” o “molt alt”. Les carreteres d’un sol carril són les que concentren tots els trams de riscos "alt" i "molt alt".