Aquest març, es compleixen 25 anys de l'indult del clàssic cartell del Toro d'Osborne, el qual es troba repartit per 92 punts de l'Estat espanyol. Però, de què es va indultar exactament? Tot plegat va començar l'any 1988 es va aprovar la llei de carreteres, que donava un any de termini per retirar la publicitat de les vies per evitar els riscos que distraguessin els conductors. Com aquests cartells eren originàriament un producte publicitari d'una marca de brandi entraven en aquest sac. Tanmateix, allà va començar una croada per mantenir aquests cartells que s'havien tornat icònics al llarg dels anys. 

El primer moviment per salvar aquests toros de l'extinció va ser esborrar les lletres que de la marca de brandi, fent que quedés només la silueta negra, sense cap clam relacionat amb la companyia. Això no va convèncer a tothom i el setembre del 1994 el BOE va publicar el reial decret del Nou Reglament General de Carreteres, on es recollia que aquests cartells s'havien d'eliminar. Se sostenia que malgrat l'esborrat de les lletres, la silueta encara era un element de publicitat. 

El celler  va presentar un recurs i al novembre d'aquell any el llavors ministre d'Obres Públiques, Transport i Medi Ambient, Josep Borrell, va anunciar que promouria el canvi de la Llei de Carreteres per conservar les figures, seguint la recomanació que havia fet la Comissió d'Infraestructures del Congrés. La decisió final va caure a les mans del Tribunal Suprem l'any 1998

El Suprem va acanar dictaminant: "la silueta del Toro ha superat el seu inicial sentit publicitari i s'ha integrat al paisatge com un element d'ambientació aliè al missatge propagandístic d'una marca". "En aquests moments, per a la generalitat dels ciutadans que la contemplen, tot coneixent el seu significat primitiu, ha deixat de ser l'emblema d'una marca per convertir-se en una cosa decorativa integrada al paisatge", remarcava la sentència. Així doncs, aquell 1998, el Suprem va donar l'indult als cartells del Toro d'Orborne reconeixent la seva càrrega patriòtica.

Origen de la silueta

Dissenyades pel publicista Manuel Prieto, la figura va néixer el 1957.  El Toro de la Carretera, com també se'l va conèixer, va tenir la seva primera presentació al quilòmetre 55 de la NI, a Cabanillas de la Sierra (Madrid), elaborat amb fusta i de quatre metres d'alçada. Des d'aleshores la imatge ha agafat volada fins que l'any 2011 va ser catalogat  com a bé d'interès cultural per la Junta d'Andalusia.