La xarxa social TikTok ha inclòs la llengua catalana en els subtítols de les seves peces publicitàries i pròximament l'estendrà als altres continguts, segons la Conselleria de Cultura. Fins ara, la plataforma de vídeos curts requeria subtitular en castellà els anuncis emesos en català d'empreses i institucions, una pràctica que "limitava el posicionament de marca i dificultava la capacitat de connexió" amb els públics objectivament corresponents.

TikTok també ha notificat a la Conselleria de Cultura que està "avançant a bon ritme en la incorporació" del català com a opció lingüística en la interfície de l'aplicació, actualment disponible en altres llengües, i al menú per subtitular contingut orgànic. El secretari de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, ha destacat la importància que TikTok faci aquest pas, "perquè és una de les plataformes de contingut líders i perquè a més és una referència entre una àmplia varietat d'audiències".

Per a ell, "el més normal és que les persones que tenen els seus mòbils i ordinadors configurats en català, és a dir, que han optat pel català en el seu ecosistema digital, també ho trobin en les interfícies de les plataformes".

Un avantatge per a les empreses

Vila ha considerat que incorporar els subtítols en català a la publicitat és una oportunitat tant per a les empreses, que podran apropar-se més al seu públic objectiu, com per als consumidors, "que veuen la seva llengua normalitzada en un nou espai". També ha defensat que beneficiarà la mateixa plataforma, "que amb aquest encertat canvi es posicionarà millor en el panorama publicitari català", i tot això contribuirà a enfortir la situació del català en l'àmbit digital.

Una de les línies d'acció de la Conselleria de Cultura és treballar amb plataformes i xarxes socials perquè incorporin el català en els seus continguts i com a opció lingüística, com ha fet amb el servei de música Spotify. En el cas de TikTok, li ha proporcionat a la plataforma criteris d'ús, així com arguments legals, de mercat i per contextualitzar la petició de situar el català com a llengua que aspira a tenir presència en tots els àmbits.

Amb la incorporació del català en els subtítols de publicitat, TikTok se suma a la llista d'aplicacions que inclouen el català, com Twitter, Facebook, Telegram, Whatsapp, Youtube, Badoo i Signal, així com la majoria de serveis que ofereix Google, i respon a la demanda d'empreses i particulars formulades per diverses vies.

Aliança per la Presència Digital del Català

Segons l'Idescat, menys del 30% dels catalans assegura interactuar sempre o gairebé sempre en la llengua de Ramon Llull quan accedeix a un lloc web. A les xarxes socials, el 41,8% del jovent de Catalunya indicava l’any 2021 no utilitzar el català mai. Per tot plegat, el Govern de la Generalitat s’ha conjurat per trobar solucions per revertir la situació i combatre “la caiguda en el posicionament del català als cercadors d’Internet”. Aconseguir-ho, indiquen des de la Generalitat, “és una prioritat”. Per abordar-ho han activat el que defineixen com a mecanismes de “treball conjunt intensiu amb les entitats de la societat civil que treballen per promoure el català en l’entorn digital” El resultat de les diferents trobades que l’administració ha mantingut amb aquests col·lectius és un nou organisme: l’Aliança per a la Presència Digital del Català.