Un 34% del pressupost destinat als concerts educatius acaba en centres que perpetuen la segregació escolar. Així ho assenyala un informe de la Fundació Bofill, que denuncia que el sistema educatiu “no es pot permetre” invertir 402 milions d’euros públics en escoles que segreguen. “És un greuge per a les escoles públiques i per a les concertades més compromeses amb la inclusió d’alumnat vulnerable”, destaca l’estudi.
Segons el document, la segregació s’ha reduït un 25% a Catalunya en els darrers anys, tot i que encara hi ha “grans diferències segons el compromís real dels centres”. L’alumnat migrant a la xarxa concertada ha passat del 6% al 16% en una dècada, però un 21% d’escoles considerades “elitistes” continua escolaritzant un o cap alumne vulnerable, per sota del mínim de dos que estableix la normativa.
L’informe, elaborat per l’experta en segregació escolar de la Fundació Bofill María Segurola, apunta que el 69% de les escoles concertades “ja són corresponsables” en la lluita contra la segregació, mentre que el 31% restant encara segrega. Tot i l’increment d’alumnat en situació de pobresa a la concertada, l’estudi adverteix que l’equilibri socioeconòmic continua sent un “repte pendent”: als cursos d’I3 i I4, els centres públics escolaritzen un 39% d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, mentre que els concertats només un 23%.
Els alumnes vulnerables
A més, mentre que a la majoria d’aules catalanes hi ha quatre estudiants vulnerables per classe, la mitjana als centres concertats “elitistes” és d’un o cap. Es tracta de 105 escoles ubicades en municipis de més de 10.000 habitants, que representen el 21% del total del sector concertat. Són centres grans, sovint situats en barris de baixa vulnerabilitat socioeconòmica, que reben finançament públic i que, segons l’informe, atreuen alumnat benestant d’altres zones. El resultat són “grans desequilibris” respecte a la composició social dels seus municipis. Més de la meitat d’aquests centres tenen altres escoles amb major diversitat social a menys de 15 minuts a peu. L’informe també identifica un segon grup de 49 escoles concertades —un 10% del total— que, tot i mostrar “certa diversitat social”, encara presenten “desequilibris significatius” i marge de millora.
Segons l’estudi, les escoles concertades amb més alumnes vulnerables són les que han demostrat un compromís més ferm amb la reducció de ràtios: més de la meitat d’aquests centres, amb almenys un 30% d’alumnat en situació de vulnerabilitat, han reduït les ràtios fins a nivells similars als de la xarxa pública. En canvi, només una de cada deu escoles amb aquesta diversitat manté grups de 25 alumnes per aula.
L’informe també subratlla que les escoles concertades amb menys alumnes vulnerables tendeixen a oferir més línies per curs —fins a sis grups per nivell—, mentre que les que escolaritzen més alumnes amb dificultats socials són més petites i, per tant, més fràgils davant la davallada demogràfica.
Condicionar els concerts a la inclusió
Davant la pròxima renovació dels concerts educatius, la Fundació Bofill proposa condicionar-ne la continuïtat a la inclusió d’alumnat vulnerable de l’entorn, a ajustar l’oferta educativa i a garantir la transparència en el cobrament de quotes. També reclama que l’incompliment d’aquests criteris pugui comportar la retirada del concert. L’entitat lamenta que, actualment, els acords de concert “no són prou clars ni exigents” i considera “imprescindible” revisar-los per adaptar-los a la normativa i establir compromisos “concrets, vinculants i verificables”.
La Fundació Bofill insisteix que “l’excés” de places en el sector concertat contribueix a mantenir la segregació, ja que “manté oberta una oferta sobredimensionada” que condiciona les decisions de matrícula de les famílies. L’entitat alerta, a més, que “la xarxa pública està perdent pes dins el sistema educatiu” en un context de caiguda demogràfica, “on la corresponsabilitat hauria de ser compartida per tots els centres”.
La Fundació Escola Cristiana de Catalunya
Per la seva banda, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC) assegura que totes les escoles concertades compleixen el Pacte contra la segregació escolar i escolaritzen alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu de tipus socioeconòmic (NESE B). A més, l'entitat recorda que el Pacte contra la segregació escolar s'aplica des del 2021 i de forma esglaonada, cosa que fa que de moment només arriba al segon cicle d'educació infantil i a ESO.