Les empreses i sindicats de vehicles de transport amb conductor (VTC) han sortit amb un to clarament pessimista de la reunió mantinguda aquest dimarts amb el Departament de Territori. La trobada, que tenia com a objectiu abordar l’esborrany de la nova llei del taxi —una normativa que contempla la desaparició progressiva de les llicències urbanes de VTC—, ha estat qualificada pels representants del sector com a “informativa i no de treball”, cosa que ha generat encara més malestar.
Segons el Sindicat Lliure de Transport, la mesura suposarà “l’ERO més gran de la història de Barcelona”, amb uns 4.000 conductors que podrien quedar-se sense feina en menys d’un any. El seu secretari, José María Cazallas, ha denunciat que la Generalitat “revocarà el 70% de les llicències urbanes” i que el Govern no ha donat resposta sobre quin futur espera als treballadors afectats.
Per la seva banda, el president executiu d’Unauto VTC, José Manuel Berzal, ha utilitzat la metàfora d’una “espasa de Dàmocles” per descriure la situació del sector. Tot i admetre que les expectatives de la reunió eren baixes i continuen sent-ho, ha defensat que encara hi ha marge per presentar esmenes i ha instat l’Executiu a no portar la proposta al Parlament sense escoltar les aportacions de les VTC. Berzal ha advertit que “es podrien perdre milers de llocs de treball per prendre una decisió precipitada” i ha insistit en la necessitat de continuar negociant: “Hem deixat la mà estesa i penso que, ben aviat, ens tornarem a reunir per treballar de veritat en un text que sigui bo per a tothom”.
En canvi, el sindicat s’ha mostrat molt més crític. Cazallas ha assegurat que el procés legislatiu “no obrirà gaire marge al debat” i que la norma s’imposarà “a les braves, sense tenir en compte els treballadors”. També ha anunciat noves mobilitzacions per visibilitzar el malestar del col·lectiu i ha recordat que “fer soroll al carrer ha estat la via que més resultats ha donat al taxi”, lamentant que la mateixa estratègia sembli l’única opció per a les VTC. Ambdós representants coincideixen que la nova llei podria tenir un fort impacte econòmic i social a la capital catalana, on aquest sector ocupa milers de persones.