La patronal Smart Mobility, el col·lectiu d'empreses de mobilitat compartida i intel·ligent, ha reclamat a l'Ajuntament de Barcelona que presenti una proposta per regular el lloguer dels patinets elèctrics a la ciutat en menys d'un mes per tal de limitar el nombre d'operadors. 

Així ho expressen en una proposició aprovada de manera unànime durant l'última Comissió d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona del passat 20 d'abril.

Pendents des del 2019

L’Ajuntament es va comprometre a elaborar un marc normatiu pel mes de setembre de 2019. Ho va fer davant més d’una vintena d’empreses interessades a poder operar a la ciutat. La majoria dels operadors van decidir respectar la petició del consistori de no operar a l’espera de l’anunciada regulació, que havia d’arribar l'abril del 2020, segons la regidora Alarcón. Altres, però van optar seguir operatives.

Després d'anys de treball perquè aquest compromís es faci efectiu, la patronal ha advertit que és "necessari accelerar la regulació i avançar per la integració dels patinets compartits com una alternativa més de transport sostenible, que, a més, és especialment adequada en el marc de les emergències climàtica i sanitària en què estem immersos".

D'altra banda, també han manifestat la seva preocupació "per les paraules de la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón", la qual va posar en dubte la possibilitat de limitar el nombre d'operadors prestadors del servei per mitjà del règim jurídic que regula l'ocupació de l'espai públic.

Des de Smart Mobility han insistit a seguir "exemples com Saragossa o Sevilla, que han convocat licitacions per a la concessió de llicències, limitant el nombre d'operadors a dos seleccionats en cadascuna d'elles". 

Demanen a Colau obrir diàleg amb les empreses del sector

Per aquest motiu, han tornat a instar el govern d'Ada Colau a "obri també el diàleg amb les empreses i amb la resta d'actors del sector", atès que, segons denuncien, "no han estat convocats formalment des de setembre de 2019". 

Smart Mobility ha subratllat la voluntat de "col·laborar amb les autoritats públiques amb l'objectiu d'aconseguir una regulació intel·ligent, apropiada per al desenvolupament d'aquests nous models de mobilitat". En aquest sentit, reivindiquen la seva "posició activa i dialogant" que, asseguren, es comprometen a mantenir per "solucionar els problemes identificats per l'Ajuntament". 

Aparcament

Tal com va explicar a principis d'aquest mes Smart Mobility, el sector ja ha fet arribar al consistori models de zones designades per a l'aparcament designades que han aplicat ciutats com París, Sevilla o Saragossa, propostes que s’allunyen del model de free-floating que rebutja el consistori. Quan a la legalitat de restringir el nombre d’operadors, la patronal del sector sosté que l’Ajuntament té competències sobre l’espai públic i que pot actuar per ordenar una activitat econòmica que té demanda i un ús creixent a la ciutat.

El patinet s’ha convertit en un vehicle de mobilitat de demanda creixent, segons un estudi de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El 0,4 % del total de desplaçaments en dia feiner a l'àrea metropolitana es fan en vehicles de mobilitat personal, majoritàriament patinets elèctrics. El 54% dels moviments són per motius de feina i estudis.

 

Imatge principal, patinets elèctrics a Barcelona / Carles Palacio