El servei de Rodalies és un mal de cap diari pels usuaris. Durant els quatre primers mesos de 2024, el sistema ferroviari català ha registrat un total de 373 incidències, és a dir, tres al dia, segons avança aquest dilluns El Periódico. Si es manté aquest ritme d'incidències, se superaran les dades del 2022 i 2023, quan Rodalies va superar les 800 incidències, en concret, 831 i 808 incidències, respectivament. Si es compara en quadrimestres, en suposen unes 270, una xifra bastant per sota de les 373 acumulades entre gener i maig d'enguany.

La Generalitat considera que aquestes xifres són inacceptables i reclama de nou que la gestió recaigui a Catalunya i no al Ministeri de Transports. En canvi, Renfe defensa que durant tot l'any s'efectuen 300.000 circulacions de trens a Catalunya, i hi ha una puntualitat del 93%. Els usuaris també tenen la seva opinió, i així ho expressen diàriament a través de les xarxes socials on mostren la seva indignació. Una ràbia que no es demostra tant en les enquestes. Segons un sondeig del RACC del passat mes de febrer, Renfe obté un 5,5 i es queda a només quatre dècimes d'FGC.

Problemes a la infraestructura

Si entrem al detall en les dades, els problemes en la infraestructura (182) representen el 48,8% del total. Són els problemes que es poden adjudicar a Adif, en concret, problemes relacionats amb la catenària i la pèrdua d'alimentació elèctrica que deixa inservible el tren. Després, hi ha les incidències qualificades d'indirectes, que representen els actes vandàlics, o la presència d'arbres caiguts sobre les vies. L'R3 —línia d'una sola via— és de les que pateix més aquesta mena de problemes, quan apareix una incidència, la circulació queda totalment interrompuda fins que se solucioni. Segons les dades d'El Periódico, durant els primers quatre mesos d'aquest any s'han registrat 47 incidències derivades de l'absència de trens o de maquinistes disponibles. 

La quarta causa més freqüent és el robatori de cable, un problema que s'està repetint durant les darreres setmanes. Catalunya és el territori de l'estat on més coure es roba de la xarxa ferroviària, en concret, acumula el 42% de totes les sostraccions. Durant el 2023, a Catalunya es van produir 151 robatoris o intents de robatori de cable, en especial, coure, enfront dels 70 que es van comptabilitzar el 2022. La província amb més afectacions va ser Barcelona, amb 105 actes davant dels 32 del total del 2022. A la resta d'Espanya, els robatoris de coure van caure un 7,4%. 

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) és on es localitzen més problemes, el 42,7% es van quedar en aquesta zona. Pel que fa a les línies, en tota Catalunya, l'R15 —de Barcelona a Riba-roja d'Ebre— és la que acumula més problemes, en concret, 37 incidències durant el primer quadrimestre, seguida de l'R16 —Barcelona-Tortosa/Ulldecona— amb 34 incidències. Dins de l'AMB, les que més incidències registren són l'R3 i l'R4 amb més de 30 problemes entre gener i febrer.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!