Rodalies ha registrat almenys 146 incidències de climatització en els trens entre maig i el 17 d'agost, tot coincidint amb els mesos de més calor. Del total d'incidències que han comunicat els treballadors de Renfe durant aquest període, 76 són per refredament insuficient i 70 per absència total d'aire condicionat, segons les dades que traslladen els treballadors a l'empresa fent servir eines de caràcter intern i revela l'ACN. Així doncs, les incidències podrien ser més elevades si es consultessin els informes tècnics oficials de la companyia, que no són d'accés públic. Els sindicats denuncien que un de cada quatre combois envellits ha patit fallades en l'aire condicionat aquest estiu i diuen que les avaries són "recurrents" en els trens més antics. Tot i que, el percentatge és "ínfim" si es compara amb el total de circulacions diàries de Rodalies —més de 100.000—, remarquen l'impacte que tenen en milers d'usuaris, sobretot en les hores punta i els períodes d'onades de calor. El responsable del sector ferroviari de CCOO, Pau Mercè Arjona, en declaracions a l'ACN, ha afirmat que "la percepció que té el viatger és negativa i hi ha situacions d'angoixa". 

Deteriorament dels trens

Els sindicats recorden que hi ha una quinzena de trens aturats en tallers per problemes amb l'aire. Des de Semaf, que aglutina els maquinistes, considera que la xifra "és molt elevada". Els treballadors expliquen que els rècords de màximes que s'han registrat aquest estiu també han influït "notablement" a fer que els trens s'espatllin més, ja que, com qualsevol element tecnològic, l'exposició prolongada a temperatures molt elevades acaba produint avaries. 

Des de CCOO asseguren que les fallades en els combois es produeixen principalment per l'envelliment de la flota i recorda que hi ha trens que fa més de 30 anys que circulen. Segons explica el responsable del sector ferroviari del sindicat aquests trens són els que han provocat més problemes aquest estiu, ja que tenen "menys capacitat de reacció" en els sistemes de climatització. El líder sindical confia que la situació millori quan arribin els nous trens de Rodalies i explica que en aquests ja s'ha previst que hauran d'estar exposats a temperatures més altes per l'impacte del canvi climàtic. "Seran trens més adients", apunta. Amb tot, el sindicat denuncia que la situació "és inacceptable" en un servei públic que diàriament transporta 300.000 persones i diu que els problemes són un "símptoma del deteriorament del parc i la insuficiència del manteniment". "Si no es resol amb urgència, la problemàtica es repetirà cada estiu, agreujada pels efectes de la crisi climàtica", avisa.

El responsable del sector ferroviari lamenta que les avaries en l'aire condicionat siguin un element que "no es té tant en compte" a l'hora de reparar-se perquè hi ha altres qüestions més urgents. "Volem revertir-ho perquè considerem que la climatització i la sensació del viatger baixen la qualitat del servei", diu Mercè Arjona, que assenyala els perjudicis en termes de salut. "La calor dins del tren pot ser un element de risc", afegeix. De fet, explica que els maquinistes podrien negar-se a circular i aturar el tren si consideren que la temperatura del comboi és molt elevada tant per la seva seguretat com per la dels viatgers.

Les campanyes de Renfe a l'estiu

Renfe també diu la seva i defensa que durant els pics de calor i fred més extrems fa campanyes específiques de manteniment i de revisió dels sistemes de climatització. Així mateix, l'empresa ferroviària explica que els equips estan preparats per operar entre els -10 i 40 graus, que "en situacions excepcionals", quan les temperatures exteriors superen aquests rangs, poden activar "mecanismes de protecció automàtica" per evitar avaries més grans. Aquests poden ocasionar "incidències puntuals" en la temperatura interior dels trens perquè la pressió del gas refrigerant es dispara i provoca una parada temporal de l'equip fins que el sistema s'estabilitza. 

La companyia també justifica que, de vegades, els usuaris perceben manca d'aire condicionat perquè en els trens de Rodalies hi ha un "trànsit molt freqüent d'obertura de portes" a les estacions, que provoca una "entrada constant" d'aire calent de l'exterior. Així doncs, assenyalen que en moltes ocasions la climatització si funciona, "però la sensació tèrmica es pot veure alterada per les condicions operatives del servei". En cas que hi hagi incidències en la climatització, Renfe assegura que aplica mesures "immediates" i assenyala que manté un "compromís" amb la "millora continua del confort a bord", especialment en un context de canvi climàtic. 

Les queixes dels usuaris

Aquest estiu, marcat per diverses onades de calor que han provocat que en alguns punts del país s'hagin superat els 40 graus, els usuaris s'han queixat a través de les xarxes socials, on han denunciat que, amb temperatures superiors als 30 graus, hi havia trens plens de passatgers que circulaven sense aire. Preguntats per l'ACN a l'estació de Sants de Barcelona, la majoria dels usuaris reconeixen que la calor dins dels trens és intensa i diuen que sovint les estacions tampoc gaudeixen d'una bona climatització.

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!